Wat series die ik momenteel volg en/of recent heb opgepakt:
Golden Kamuy (t/m volume 27)
Dit is wel een van mijn favoriete series. Het heeft avontuur. Het heeft humor. Het heeft bizarre humor. Het heeft veel geschiedenis en info over de Aino-cultuur. Het heeft gebroken en getraumatiseerde personages. Het heeft intense scenes en een goed verhaal. Volume 27 was ook weer erg spannend, waar verschillende 'partijen' die achter het goud aan zitten elkaar tegenkomen bij de jacht op een seriemoordenaar in een drankfabriek. Dit gaat zo goed als je zou verwachten. Te bedenken dat deze serie zal eindigen met volume 31.
Boys Run the Riot 1
Dit eerste deel belooft veel goeds! Het gaat over Ryo die eigenlijk een jongen is, een transgender jonger, maar iedereen ziet hem als een jongensachtige meid en hij durft niet bepaald uit de kast te komen. Dan krijgt hij een nieuwe klasgenoot; Jin ziet eruit als een delinquent, maar de twee blijken dezelfde kledingsmaak te hebben. Ze besluiten een kledinglijn op te zetten. De personages zijn heel goed uitgewerkt en Ryo's struggle als transgender persoon in Japan komt heel authentiek over (waarschijnlijk omdat de auteur ook een trans man is). Ben heel benieuwd naar de volgende drie volumes.
Frieren: Beyond Journey's End (t/m volume 4)
Hele interessante insteek voor een fantasy-manga, dat zich afspeelt nadat de helden de Demon King hebben verslagen. Eén van die helden is de elf Frieren, die na 50 jaar weer eens opduikt en wordt geconfronteerd met de sterfelijkheid van haar vroegere metgezellen. Het is een wat kalme reeks in een typische fantasy-setting dat zich meer richt op de interacties en relaties tussen de personages, en Frierens groei.
A Man and His Cat (t/m volume 2)
Hele schattige serie over een oudere man die een niet gewilde kat adopteert. Heel schattig en slice-of-life. Weinig meer over te zeggen tot zover.
The Way of the Househusband (t/m volume 4)
Geen serie die ik moet bingen, gezien dit vooral steeds dezelfde gag is (enge ex-yakuza doet huishoudelijke taken), maar leuk voor af en toe. Hele grappige manga, vooral ook omdat Tatsu zo goed is getekend en de panelling hier ook goed werkt.
Hell's Paradise: Jigokuraku (t/m volume 2)
Serie waarvan ik oorspronkelijk deel 1 had gerecenseerd voor AW, maar toen sprak het me niet zo aan. Nu had ik toch zin om de serie weer op te pakken, dus heb volume 2 gelezen. De serie weet wel op te pakken en nu toch mijn interesse te wekken. Helaas is merendeel nu niet leverbaar.
Kageki Shojo!! (t/m volume 5)
Ik liet shoujo altijd een beetje links liggen, maar deze serie vind ik zo leuk dat ik langzaam maar zeker ook wat andere shoujo aan het proberen ben.

In ieder geval, dit gaat over een hele speciale toneelschool voor een theatergroep waar alleen vrouwen in spelen (geïnspireerd door Takarazuka Revue). De personages zijn goed uitgewerkt, de manga gaat elegant met hun struggles om en weet daardoor wat heftige thema's aan te snijden als seksueel misbruik en eetstoornissen zonder het weg te wuiven of juist heel zwaar te worden. Zelfs de hyperactieve en ietwat wereldvreemde Sarasa vind ik erg leuk. Er is alleen nog vrij weinig aan mooie kostuums en grote podia, maar dat is meer omdat de serie zich focust op de opleiding en de perikelen van de dames.
Ik heb er laatste tijd nog een paar gelezen (waaronder Children of the Whales 3, Moriarty the Patriot 2 en To Your Eternity 5), maar deze vielen het meeste op.