pietel wrote:
awel daar geloof ik dus niet in.
wat kinderen en tieners lezen heeft meestal weinig met elkaar te maken. Zelfs als een kind graag manga leest, betekent dit niet dat ie manga zal blijven lezen.
Ik denk dat je ze dan zowel als kind en als tiener zal moeten overtuigen van de pluspunten van manga. en dan kan je ze evengoed enkel overtuigen als tiener.
Maar dan zijn ze op zijn minst al bekend met manga, dus de stap naar oudere reeksen zal een stuk minder groot zijn dan voor iemand die er nog nooit van gehoord heeft.
Het garandeert natuurlijk niet dat ze dan als tiener ook nog manga gaan lezen, maar was manga bekender maken bij het grote publiek niet een van de doelen?
Ik denk dat hypes sneller ontstaan bij kinderen dan bij tieners... Zeker jongens hebben de neiging zich net af te zetten tegen hypes als ze puberen, heb ik althans de indruk. En een speelplaats hype is wat manga nodig heeft
Maar je hoe ontstaat precies een hype en hoe zorg je er voor dat die hype manga heet??
iemand nog ideeen ??
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.
dan word de hype eerder verzamelkaartjes of weet ik het wat voor prularie als je anime uitzend.
Of er moet bij anime reclame komen voor manga anders zie ik dat niet gebeuren.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.
^standaard boekhandel is helemaal geen groot verlies.
Vanaf het begin hebben die nooit begrepen dat je manga in stock moet hebben vanaf het eerste nummer.
als enkel deel 4 van een serie in de rekken ligt, kan je nooit nieuwe lezers winnen.
tja het past dan ook niet in de strategie van de standaard boekhandel. dat zijn meestal kleine winkels die gericht zijn op nieuwe releases.
en ik denk dat die werken met franchises. dus per filiaal is er ook een beperkt budget en ruimte om een deftige stock te onderhouden.
Wat er te koop is in de Standaard Boekhandel-winkels wordt door de hoofdzetel bepaald. De keten werkt zowel met filialen (winkels die volledig onder leiding staan van de hoofdzetel) en franchise (de formule van de winkels uitgebaat door een zelfstandig ondernemer). Daarom verkopen ze er alleen boeken die een zekere 'verkoopzekerheid' hebben. 't Is tevens de reden waarom je in iedere winkel wel dezelfde dingen tegenkomt. Natuurlijk zijn er wel bepaalde verschillen, de ene winkel doet ook in dagbladen en de andere niet. Maar voor zaken als manga ligt de beslissing volledig bij het hoofdhuis, die ze ondertussen wel al zal geschrapt hebben wegens slechte verkoopcijfers. Overgens heeft de hoofdzetel niet zo'n overdreven grote stock en koopt het direct aan bij de uitgevers zelf. Dus ga je er zelden een boek vinden die bij de uitgever zelf al uitverkocht is.
Pietel heeft gelijk dat manga totaal niet past in de strategie van Standaard Boekhandel. Veel Europese stripverhalen trouwens ook niet, met de uitzondering van de 'standaards' zoals Sus en Wis, De Kampioenen en Jommeke.
(Oja for the record ik heb een aantal jaar geleden stage gedaan in zo'n winkel daarom voeg ik dat er even aan toe).
Daarin heb je wel gelijk Koen. Maar dat valt dan wel weer te verklaren hé.
De verkoop van games blijft stijgen (dat stond toevallig vandaag nog in Het Laatste Nieuws en gisteren op hun site http://www.hln.be/hln/nl/4126/Games/art ... ames.dhtml).
Het publiek daarvoor was al groot voor ze het in hun assortiment opnamen.
Ik vrees dat je voor de verkoop van manga sowieso bij zelfstandigen moet gaan die zich aan het medium wagen.
One Piece? Bijna elke grote, lopende shounen serie met een anime werkt wel. Zolang iemand maar de rechten kan krijgen om verzamelplaatjes uit te brengen.
Jammer genoeg heeft Luffy geen specifieke wapens of attributen die je kunt namaken.
Maar het is wel een voordeel als de manga al een beetje ver is, zodat ze meteen kunnen beginnnen kopen. Jammer dat Bleach op zo'n obscure zender was, als ze die op Ketnet of Disney Channel hadden getoond met wat reclame voor de manga ervoor en erachter zou het volgens mij best wel geholpen hebben.
Ach, je kunt Luffy-strohoeden verkopen. One Piece is juist toegankelijker dan de meeste series! Kindertjes hebben geen wapens nodig om One Pieceje te spelen: de Luffy's kunnen elkaar zo ook wel op de bek timmeren!