Zero

Mangaka: Kei Toume
Uitgever: Taifu Comics

Mangaka Kei Toume werd ‘ontdekt’ door Dominique Véret en zijn Akata dat manga’s publiceert onder de hoede van uitgeverij Delcourt. Haar manga’s “Sing Yesterday for me” en “Les lamentations de l’agneau” werden hier op de Heuvel enorm gesmaakt. Akata/Delcourt bleek echter niet bijster geïnteresseerd in het oudere werk van de vrouwelijke mangaka en dus ging de jonge uitgeverij Taifu Comics lopen met de rechten op de eerste one-shots van Kei Toume. Het eerste dat hiervan verscheen was ‘Zero’.

Mao is pas onlangs overgekomen van een andere school. Ze is schuchter en mijdt contact met haar medestudenten. Het gerucht doet de ronde dat ze na een aanval met een mes werd weggestuurd van haar oude school. Het litteken dat ze verstopt onder haar zwarte lokken versterkt enkel maar het mysterie dat rond het meisje hangt.

Mao mag dan wel het belangrijkste personage zijn in dit one-shot, de hoofdrol is echter weggelegd voor Kugimachi. Geïntrigeerd door de knappe Mao zoekt hij toenadering tot het meisje, wat ook lijkt te lukken, maar als oude vrienden van hem het meisje opzadelen met een duister zaakje, kiest hij toch voor z’n eigen hachje en laat hij Mao in de val lopen. Het zal het begin zijn van een lange lijdensweg…

Zero is het eerste gepubliceerde werk van Kei Toume. In haar nawoord vertelt ze over de negatieve spiraal waarin ze zich bevond op het moment van schrijven en dat is niet alleen te zien aan de teneur van het verhaal, maar ook aan de agressieve tekenstijl. We herkennen er al de trekken in die haar later beroemd zullen maken maar het alles is nog bruter dan in recenter werk. Toch moet het gezegd: voor een debuut hebben de tekeningen al een enorme impact op de lezer. Foutjes zijn ver weg.

Niet alleen de tekenstijl, maar ook het verhaal is veel donkerder dan de eerder vernoemde series – waar op z’n minst nog hoop in verweven zit. In Zero is het al negativiteit dat de klok slaat.

Zero is een geslaagd debuut maar bevat toch nog gebreken. Het eerste deel is erg sterk en laat al duidelijk zien waar Kei Toume later in zal uitblinken. Hier zit immers nog warmte in het verhaal. In de latere hoofdstukken gaat het echter de verkeerde kant op en komen er stukken in voor die te onrealistisch zijn voor de teneur van dit werk. Spijtig maar zeker te vergeven voor een debuutalbum.

Is Zero de aanschaf waard? Ja, voor de fans van Kei Toume die al bekend zijn met haar werk en hier de evolutie die de mangaka doormaakt kunnen volgen. Het is geen bagage die je enkel koopt voor de naam van de mangaka, je zal hier immers plezier aan beleven ook. Voor de mensen die Kei Toume nog niet kennen raad ik eerst een van haar andere series aan (Sing Yesterday for me of Les lamentations de l’agneau die hier eerder werden besproken op de Heuvel).

Uitgeverij Taifu heeft ook de goede gewoonte in hun manga’s een klein magazine te steken. Het bevat niet alleen publiciteit voor hun andere manga’s en DVD’s maar ook redactioneel waarin we meer te weten komen over Japanse onderwerpen die we vaak terugvinden in onze geliefkoosde manga’s. Erg leuk initiatief dat zeker een meerwaarde is voor hun uitgaves.