Zatchbell!

Mangaka: Makoto Raiku
Uitgever: Kana
Volumes Frans: 2
Volumes Japans: 19
Score:

7.5 of 10 stars

Bespreking door Koen Smet

Kana is druk bezig hun catalogus aan te sterken met nieuw bloed. Enkele van hun goedverkopende manga’s lopen immers op hun laatste beentjes en ze willen bij Kana natuurlijk maar al te graag ook de komende jaren marktleider blijven, dus zoeken ze nieuwe, populaire reeksen. Vermits shonen manga nog altijd de meestverkopende categorie blijft, én de rode draad is in Kana’s verleden zochten ze hun heil bij ‘Konjiki no Gash’, momenteel één van de best verkopende shonen manga in Japan.

De reeks van Makoto Raiku kent echter een internationaal succes met manga en anime, en uitgeverij Shogakukan houdt het graag allemaal overzichtelijk. Ze verplichtten Kana dan ook om de Amerikaanse naam voor de manga ‘Zatchbell!’ over te nemen. Hoofdpersonage Gash gaat dus bij ons door het leven onder de naam Zatch, Gash heeft in het Engels immers een connotatie die niet zou misstaan in hentai-manga (ie, het vrouwelijke geslachtsorgaan…).

Alles begint wanneer Kiyomaro Takamine op een zonnige morgen bezoek krijgt van het opdondertje Zatch Bell. Kiyomaro is een genie op school en daarom verveelt hij zich er. Zijn moeder weet geen weg met de jongen en zijn vader is archeoloog en dus vaak van huis. Maar Zatch Bell is het verjaardagscadeau van vader voor Kiyomaro’s veertiende verjaardag. Het jongetje is zijn geheugen kwijt en de enige link naar zijn verleden is een rood boek dat beschreven werd in een onontcijferbaar schrift. De vader van Kiyomaro hoopte dat zijn geniale zoon het schrift zou kunnen ontwarren…

Kiyomaro is echter niet opgezet met het opdondertje. Het eerste wat die immers doet is de kamer van de jongen vernietigen door middel van een electriciteitsstraal die uit zijn mond komt. Het is onmiddellijk duidelijk dat Zatch niet zomaar een ukkie is. Als Kiyomaro dan ook nog eens hoorntjes op Zatchs hoofd vindt is het hek helemaal van de dam, en begint Kiyomaro naarstig het boek te bestuderen.

Al snel blijkt echter dat Zatch niet de enige is die dergelijke krachten heeft. Kiyomaro wordt aangevallen door mensen die eenzelfde opdondertje meezeulen en die magische spreuken halen uit een gelijkaardig boek als dat van Zatch. Zo komt ook de lezer er stilaan achter wat hier allemaal op het spel staat.

Er bestaat parallel aan de mensenwereld ook een demonenwereld. En op dit moment zoeken ze daar een nieuwe koning. Honderd demonenkinderen werden elk samen met een boek de mensenwereld ingestuurd om het gevecht aan te gaan met hun soortgenoten. Last one standing wins. Zatch is dus een demonenjong dat zich zal moeten meten met andere demonen die allemaal maar één ding willen: de nieuwe demonenkoning worden! Zatch is echter zijn geheugen kwijt en rest nog maar de vraag of hij het in zich heeft om zich te meten met deze demonen…

Zatchbell is een typische shonen manga die het avontuur hoog in het vaandel draagt. Het leest allemaal lekker weg, het basisidee is interessant en de personages zijn – hoewel archiklassiek – ook wel sympathiek. De reeks heeft dan ook alles in huis om bij Kana een verkoopssucces te worden.

Mensen die van shonen manga houden worden dan ook ten stelligste aangeraden om deze reeks in huis te halen. De anderen bekijken dit best een beetje vanop afstand om te zien of het verhaal nog even leuk blijft weglezen na 20 volumes.