Your Lie in April

Mangaka: Naoshi Arakawa
Uitgever: Ki-oon
Volumes Japans: 11

Al jaren wacht ik op een Franse vertaling van het prachtige Piano no Mori (Piano Forest). Uitgeverij Ki-oon brengt nu echter Your Lie in April (Shigatsu wa kimi no uso) uit en als ik de premisse lees dan gaat dat ook over piano, muziek en vriendschap. Ik waagde m’n kans!

De 11-jarige Kosei Arima is een pianovirtuoos. Hij wint wedstrijd na wedstrijd en betreedt de nationale scène met zijn haast akelig juiste pianospel. Achter de schermen wordt hij begeleid door zijn strenge moeder die niets aan het toeval overlaat. Door ziekte heeft ze haar eigen carrière moeten opzeggen maar haar zoon zal de dromen waarmaken die ze zelf heeft moeten opgeven. Maar wanneer zijn moeder overlijdt aan de aanslepende ziekte, blokkeert de jongen volledig. Hij hoort het geluid van de piano niet meer en stopt volledig met pianospelen…

Het verhaal begint enkele jaren later wanneer hij als bij toeval in contact komt met de extraverte violiste Kaori. Zij is de tegenpool van de verlegen, introverte Arima en zal hem uit zijn comfortzone sleuren. Kaori is echter het vriendinnetje van Arima’s beste vriend, en een vriendin van zijn eigen jeugdvriendin… Vier vrienden met hun eigen dromen, hun eigen passie, en… hun eigen hart.

Your Lie in April is een prachtig verhaal. Twee jongeren gepassioneerd door muziek die elkaar helpen hun stem te vinden. Het beklijft al op zich. Maar de manga bevat zoveel meer. Er is de vriendschap, de ontluikende liefde, de relaties tussen de personages onderling, de dromen die ze nastreven,… Your Lie in April is een meesterwerkje waar de emoties prachtig worden weergegeven door mangaka Naoshi Arakawa. Heuvel Aanrader!