Warcraft – De Sunwell-Trilogie

Mangaka: Richard A. Knaak / Jae-Hwan Kim
Uitgever: Arashi
Volumes Japans: 3

Warcraft kennen we natuurlijk allemaal als het MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) op PC. Het baanbrekende spel van Blizzard brak records in het wereldje en blijft een trekpleister voor de meest fervente gamers onder ons. Uitgeverij Arashi had het goede idee de manga – eigenlijk is het meer een manwha, maar we zullen dat maar als detail bestempelen – die een deel van het verhaal belicht uit te geven.

Als je het eerste volume van Warcraft – De Sunwell-Trilogie openslaat schrik je even. De eerste acht pagina’s zijn immers louter tekst. Vreemd voor een strip maar de tekst is vlot leesbaar en is hoogstnoodzakelijk voor de leek die het computerspel niet kent. We maken er kennis met de achtergrond van het Warcraft-universum die op zich een langdurige manga had kunnen zijn.

De Sunwell-Trilogie begint met het verhaal van de jonge, blauwe draak Kalec. Zijn meester voelde de opkomst van een magische kracht en stuurde Kalec erop uit om dit verschijnsel te onderzoeken. De jonge draak wordt echter aangevallen door de drakenjager Harkyn Grymstone, een dwerg. Gewond stort Kalec neer. Met zijn laatste krachten neemt hij zijn menselijke vorm aan.

De gewonde Kalec wordt in zijn menselijke gedaante geholpen door Anveena, een jonge onschuldige vrouw, die ongewild in een immens avontuur gezogen zal worden. De drakenjagers zijn immers niet de enige die Kalec op de hielen zitten. Ook een bende Scourges, een soort zombies, vallen Kalec en Anveena aan. Gelukkig was Kalecs verloofde, Tyrygosa, hem gevolgd zodat zij een helpende hand kan toesteken. Maar het avontuur is nog lang, en nieuwe bondgenootschappen dwingen zich op willen ze een kans maken om hun queeste tot een goed einde te brengen.

Zo begint het verhaal van De Sunwell-Trilogie die zich dus logischerwijs uitspint over drie volumes – en dat is eigenlijk te weinig. Een minpunt aan deze reeks is dat alles veel te snel gebeurt. Dit verhaal verdient een langdurige reeks, uitgesponnen over vele volumes. Nu heb je echt het gevoel dat het verhaal afgehaspeld wordt. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Richard A. Knaak – toch iemand die z’n strepen verdiend heeft – heeft hier immers een boeiend en intrigerend verhaal neergepend waarin je je wilt onderdompelen. En dat wordt dus door het beperkte aantal volumes beknot in z’n ontplooiing.

Naast Knaak werd ook gezorgd voor een getalenteerde tekenaar die dan wel minder naambekendheid geniet maar die de tekeningen prachtig neerzet. Jae-Hwan Kim uit Korea heeft een redelijk realistische stijl die toch wat afwijkt van de typische mangaclichés. Hij slaagt er echter prachtig in de fantasy setting goed over te zetten.

Een getalenteerd duo die hier een erg sterk product afleveren dat had kunnen uitgroeien tot een instant classic maar die dus in z’n opmars wordt gefnuikt door het beperkt aantal volumes waardoor het verhaal niet genoeg kan worden uitgediept. Desondanks een aanrader voor de fans van Warcraft en fantasy in het algemeen.