Utena, la fillette révolutionnaire

Mangaka: Chiho Saito
Volumes Frans: 5
Volumes Japans: 5

6 of 10 stars

Utena, la fillette révolutionnaire is een typische shojo manga. Het personage Utena is vooral gekend van de film en de televisieserie en omdat beide redelijk goede kritieken kregen vond ik dat ik me maar eens moest wagen aan de manga die zich afspeelt in hetzelfde universum.

Utena is een weeskindje dat bij haar tante woont. Op een ongelukkige dag valt ze in een rivier. De stroming neemt het meisje mee maar gelukkig voor het verdere verloop van het verhaal wordt ze op miraculeuze wijze gered door een mysterieuze jongeman. Haar onbekende redder geeft het meisje een ring in de vorm van een roos en het jonge meisje hoopt natuurlijk haar prins op het witte (zee)paard ooit te zullen weerzien.

Utena groeit op als een energieke en sportieve jonge vrouw die niet op haar mondje is gevallen. Als elk meisje in het typische Japanse sailor uniform naar school komt wees dan maar zeker dat Utena een short aan heeft. Elk jaar krijgt Utena ook een brief van haar prins die haar met wat lieve woordjes weer moed inspreekt. Dit jaar belooft hij haar echter dat ze elkaar zullen terugzien. Utena verandert van school wat natuurlijk aanleiding geeft om vele nieuwe mensen te ontmoeten, en wie weet vindt ze daar haar prins terug. De school huisvest echter een paar geheimen die Utena in de loop van het verhaal allemaal zal ontrafelen…

Utena is een schoolvoorbeeld van een shojo manga. De tekeningen staan bol van de sterretjes en bloempjes, en alle mannelijke personages zijn zo vrouwelijk dat Utena misschien wel het mannelijkste personage uit de serie lijkt. Dat zijn natuurlijk geen zaken die wegen op de eindscore van deze manga, maar ze zijn zeker het vernoemen waard aangezien toch heel wat mensen allergisch zijn aan de typische shojo clichés die hier wel erg sterk bovendrijven. Voor de rest is de tekenstijl wel aangenaam en leesbaar. Chiho Saito heeft in de loop van de jaren genoeg ervaring opgedaan om haar stijl tot in de puntjes te beheersen.

Het verhaal van Utena herneemt niet volledig de televisieserie. Er zijn gelijkenissen maar vermits beiden parallel werden gemaakt zullen er ook verschillen zijn. Personages die in de manga niet of juist wel voorkomen, passages die een andere wending meekrijgen,… Kortom, wie de serie kent zal hier niet volledig hetzelfde verhaal terugvinden, alhoewel de basis van Utena natuurlijk wel gelegd is.

Het scenario stelt niet echt veel voor. Het is redelijk flauwtjes en grijpt de lezer nergens bij de keel. Ook de grappige momenten in de serie zijn van een twijfelachtig niveau en werken spijtig genoeg niet op de lachspieren.

Utena is een prachtig personage met een persoonlijkheid waarmee je als mangaka veel meer zou moeten doen als dat Chiho Saito hier tentoon spreidt. Utena, la fillette révolutionnaire vervalt hierdoor in een cliché-achtig patroon waar weinig mensen een boodschap in zullen vinden. Enkel de diehard fans van het personage zullen deze manga willen lezen, maar ook zij zullen het spijtig vinden dat er niet meer is mee gedaan dan dit flauw afkooksel van wat een shojo manga kan zijn.