Unico

Mangaka: Osamu Tezuka

Osamu Tezuka heeft werkelijk alles getekend. Bij Soleil brengen ze werken uit die dat telkens weer bevestigen. Na ‘Princesse Saphir’ dat het allereerste shojo-werk was, brengen ze nu ‘Unico, la petite licorne’ uit. Deze tweedelige manga is oorspronkelijk door Tezuka in de westerse leesrichting getekend omdat de manga bedoeld was om over de hele wereld verspreid te worden. Iets wat toen blijkbaar niet gelukt is maar een wens was waar nu aan wordt voldaan.

Unico is een kleine eenhoorn die geluk brengt voor al wie puur is en hem met open armen ontvangt. Het blauwe wezentje heeft magische krachten maar kan die enkel gebruiken als zijn meester nog steeds oprecht van hem houdt en puur van hart is. In het eerste verhaal komt Unico terecht bij de kleine prinses Psche. Het meisje is echter zo mooi dat ze ongewild de toorn van de Godin van de Schoonheid Vénus over zich heen roept. Deze laatste zal zich wreken door Unico bij haar weg te nemen en het eenhoorntje door de magische Zéphyrus in een andere tijd te storten. Een tijd waar hij alles vergeten is van wat hem bij de lieftallige Psche overkomen is…

Telkens weer wordt Unico in een nieuw tijdperk en een nieuwe gemeenschap gestort alwaar hij iemand zal dienen die puur is. Zijn magische krachten komen hem steeds weer van pas om een oplossing te vinden voor de impasse waarin zijn meester zich bevindt. Een kleine indiaan die verliefd wordt op een blank meisje, een kat die verliefd wordt op een gemene landheer, een prinses die niet uitgehuwelijkt raakt door haar hondslelijke vader, enzovoort enzoverder. Telkens brengt Unico peis en vree maar net op dat moment roept Vénus Zéphyrus om hem weer los te rukken van zijn nieuwe meester en vrienden, en hem in een nieuwe tijd te storten. Weg, ver weg, van zijn Psche.

Zoals je al merkt is Unico geen serie die zich wilt meten met ‘3 Adolf’ of ‘Ayako’. Het is een reeks die eerder voor een jong publiek bedoeld is, ook al is de sfeer bij momenten erg melancholisch en triest. De verhaaltjes eindigen dan wel met een positieve noot voor de personages, maar Unico zelf wordt telkens losgerukt van zijn pas gemaakte vrienden, en blijft telkens weer verweesd achter in die nieuwe tijd. Zal hij Psche die hij door de magie van Vénus vergeten is ooit nog terug zien?

De tekenstijl van Tezuka past dergelijke werken perfect. Het is een plezier om hierin te lezen. een minpunt is wel dat deze serie oorspronkelijk in kleur was om de buitenlandse markt te veroveren, en dat Soleil de versie van Kôdansha aangekocht heeft die reeds in zwart-wit herprint was. Je merkt natuurlijk wel aan de inkleuring van de plaatjes dat dit alles oorspronkelijk een extra kleurtje genoot. Storen doet het niet maar het is toch zichtbaar.

Ook de pagina-indeling is experimenteel. Bovenaan en onderaan de pagina lopen de kaders nog wat uit, ook al staat er niks wezenlijks meer in. Het is gewoon het decor dat als het ware een extra kader krijgt toegewezen. Het is moeilijk te beschrijven, maar hoewel het effect erg geslaagd is ontgaat het nut me ervan. Louter dan wat artistieke waarde geeft dit geen meerwaarde aan het verhaal of de vertelwijze.

Unico is een vermakelijke reeks die een groot publiek zal aanspreken maar die niet de diepgang of de kracht heeft van de meer volwassen Tezuka-reeksen. Wil je een mooi verhaal dat ontspant, bekijk Unico eens van naderbij. Zoek je leesvervoer die je grijze hersenmassa in beweging brengt, zoek dan verder. Het oeuvre van Tezuka is zo uitgebreid dat iedereen er zijn gading in zal vinden.