Twilight

Mangaka: Stephenie Meyer / Young Kim
Uitgever: De Boekerij

Stephenie Meyer: verafgood door velen, verafschuwd door misschien nog meer. De personages ontsproten uit haar brein ondergaan hetzelfde lot. Bella Swan en Edward Cullen laten niemand onberoerd. Met Twilight schreef Stephenie Meyer niet alleen dé hype van de laatste jaren, ze zorgde ook voor een volledige revival van ons aller vriend: de vampier.

Aangezien de boeken van Twilight zo’n gigantisch succes zijn dat enkel werd overtroffen door het succes van de Twilight films, kon het niet lang duren eer de een of de andere commercieel ingestelde pipo zich liet ontvallen dat er nog een extra medium is waar geld mee te verdienen valt: de strip!

Er werd gezocht naar iemand die maar wat graag in de schaduw zou staan van Stephenie Meyer en de marketing afdeling stootte al snel op Young Kim, een Koreaanse met de meest courante naam ooit in Korea zodat ze volledig anoniem blijft. Haar adelbrieven blijven beperkt tot “veel animaties en boekomslagen”.

Het verhaal van Twilight is genoegzaam bekend. Bella Swan neemt de totaal onlogische beslissing om het zonnige luilekkerleventje bij haar moeder om te ruilen voor een druilerig en miserabel leven bij haar vreemde vader, máár ontmoet in Forks de liefde van haar leven: Edward Cullen, professioneel vampier. Hun liefde blijft eerder platonisch van aard aangezien Edwards smaakpapillen (en scherp gebit) zich bij een eventuele tongkus net iets te dicht bij die lekker zoete slagaders van Bella bevinden. Kunnen ze ooit samen een gelukkig en normaal leven leiden?

Twilight wordt verkocht als “graphic novel” – tegenwoordig is het immers hip en trendy om je strip het label ‘graphic novel’ mee te geven. Dit eerste deel vertelt het begin van de liefdesromance tussen Bella en Edward en omvat dus niet het volledige verhaal van het eerste boek.

Technisch is het tekenwerk redelijk ondermaats. Young Kim lijkt nog naar haar stijl te zoeken en beschikt nog niet over beheerste pennentrekken. Ook de keuze voor een soort monochrome inkleuring lijkt me ietwat vreemd. Dat er hier en daar iets voorzien is van kleur geeft dan weer wel een mooi effect op de bladspiegel en creëert een erg toepasselijke sfeer.

Twilight – De Graphic Novel is allesbehalve voer voor de Twilight leek. Ben je benieuwd naar het verhaal, lees dan de boeken. De fan zal hier echter op een leuke manier het verhaal herontdekken en voor hen lijkt dit wel een aanrader. Het verhaal blijft immers overeind en de personages behouden hun sterktes. Als ‘doorsnee’ fan van de boeken, vond ik deze stripversie alvast een veel aangenamere manier om het mooie verhaal te herontdekken dan de filmadaptaties. Voer voor de fans!