Tour Fantôme (La)

Mangaka: Taro Nogizaka
Volumes Frans: 7
Volumes Japans: 9

La Tour Fantôme van Taro Nogizaka is één van die manga die totaal onder mijn radar gebleven is. Misschien door de weinigzeggende Franse titel? Nu ja, de Japanse titel “Yureito” zegt mij niet veel meer… Maar op Franse fora las je vaak positieve commentaren over deze ‘miskende’ titel die weinig verkocht… Etc, etc, etc. En plotseling ging ik overstag en belandde La Tour Fantôme in mijn handen. Zo snel kan het gaan!

Amano Taïchi is een loser. Zonder werk, zonder familie brengt hij zijn dagen door in een kamertje waar hij vooral bezig is vieze boekjes te verzamelen. Wanneer dat kamertje in vlammen opgaat moet hij een nieuw onderkomen zoeken. Als bij wonder komt hij in contact met ene Tetsuo. Deze knappe jongeman is verheugd kennis te maken met Taïchi en zal hem een voorstel doen… Tetsuo hoopt dat Taïchi hem wil helpen een mysterieuze moord van enkele jaren terug te ontrafelen… De moord speelde zich af in de, jawel, tour fantôme, waarin tevens een enorme schat begraven zou liggen. Taïchi twijfelt wel een beetje door de geheimzinnigheid die Tetsuo omringt, maar nu hij eindelijk een vriend heeft kan hij die toch niet meteen teleurstellen?!

La Tour Fantôme speelt zich af tegen de retro-achtergrond van het Japan van de jaren vijftig. De basis voor deze manga ligt in een roman van het einde van de 19de eeuw, die door verschillende schrijvers herwerkt werd en nu dus ook een manga-adaptatie heeft gekregen dankzij Taro Nogizaka, die we bij ons vooral kennen van Team Medical Dragon.

La Tour Fantôme is een spannend en mysterieus verhaal waarin sensualiteit en perversiteit naar elkaar toegroeien. De manga is heel erg grijs en vooral weinig zwart-wit. Wie is er goed, wie is er slecht? Wie kan je vertrouwen, wie niet? Personages die zo zacht en lief leken, blijken plotseling over een dosis koelbloedigheid te beschikken die niet veel goeds voorspelt. Het mysterieuze draagt zeker een akelig aspect met zich mee.

Deze 9-delige manga is een pageturner. Je wordt als lezer meegezogen in het mysterie die de tour fantôme met zich meedraagt en je zal meedenken met de protagonisten over hoe de vork nu juist aan de steel zit. Door het lugubere aspect en de vreemde noties rond sensualiteit zal de manga echter niet voor iedereen weggelegd zijn.