Touch

Mangaka: Mitsuru Adachi
Volumes Frans: 7
Volumes Japans: 26

Mitsuru Adachi is een cult-mangaka in Japan. Hij behoort tot het kruin van de hedendaagse auteurs en maakt deel uit van het beperkte clubje mangaka’s die meer dan 100 miljoen exemplaren van hun manga’s hebben verkocht. Telkens weer opnieuw slaagt hij erin zijn reeksen een commercieel succes te laten worden zonder echt iets aan zijn typische stijl te veranderen. Japan loves Adachi. Maar gaat die typische tekenstijl met de grote oren en die al even typische Japanse Adachi-humor ook brokken maken in de westerse wereld? Dat is nog maar de vraag.

Na ettelijke jaren van lang wachten springen de Franse uitgeverijen nu op het oeuvre van Adachi. Bij Glénat wagen ze zich na Niji-iro Tohgarashi en Rough ook aan het belangrijkste werk van Adachi, met name Touch.

Touch begint met een archi-klassieke driehoeksrelatie.Tatsuya en Kazuya Uesugi zijn tweelingbroers die allebei een erg nauwe band hebben met hun jeugdvriendin en buurmeisje Minami. Ze vormen een gelukkig trio maar het moge duidelijk wezen dat zowel Tatsuya als Kazuya wel iets meer zien in de knappe Minami dan gewoonweg een jeugdvriendin.

Kazuya en Minami zijn winnaars. Kazuya is de ace van het baseballteam en Minami is een vroegrijpe jongevrouw die duidelijk weet wat ze wil, behalve in de liefde misschien? Kazuya en Minami lijken voor elkaar geboren en zo zien ook hun families het. Tatsuya is dan weer een luie sloddervos zonder enige ambitie. Maar hij weet op zijn manier wel Minami te charmeren…

Als je deze korte samenvatting leest merk je hoe klassiek het uitgangsprincipe is van Touch. En toch overstijgt de manga de klassieke clichés. En daar is het genie van Adachi geen vreemde aan.

Het eerste volume zet al onmiddellijk de toon van de ganse reeks. De personages worden gezet, de rode draad is vertrokken, en dat in een luttele 200 pagina’s. Zelfs de beginscène waar onze drie vrienden hun ‘huisje’ binnen gaan is tekenend voor de sterkte van het verhaal. Zelden zo’n krachtige, alleszeggende scène tegengekomen in een manga.

Waarom nu Touch kopen en niet een van de andere, recentere reeksen van Adachi die momenteel verschijnen? Vooreerst is er het klassieke verhaal dat zodanig sterk is uitgewerkt dat het iederéén gaat aanspreken. De personages zijn mooi uitgewerkt en roepen zachtere gevoelens op dan bij bijvoorbeeld Rough. En dan zijn er nog enkele aangrijpende gebeurtenissen in de loop van de reeks die van deze reeks niet alleen een erg sterke reeks maken maar die ze heeft verheven tot een cultstatus zelden gezien in de wereld van de manga.

Voor de rest bevat deze reeks alle ingrediënten die we ook reeds aanhaalden bij de eerder besproken Adachi-manga (Niji-Iro Tohgarashi, Katsu, Rough, Short Program, Jinbé,…). Vermits Touch een wat oudere reeks van Adachi is doet het allemaal wat eighties aan maar de stijl is perfect beheerst en past bij de gevoelige, humoristische sfeer die de manga uitademt. Een aanrader, en lees je maar één manga van Adachi dan zou deze wel eens de beste keuze kunnen zijn.