Tokyo Babylon

Mangaka: Clamp
Volumes Frans: 7
Volumes Japans: 7

Clamp staat erom bekend dat zij klassiekers afwisselen met abominabel slechte mangareeksen. Een van hun eerste werken is Tokyo Babylon en dit wordt tevens aanzien als één van hun beste werken.

Subaru Sumeragi is de erfgenaam van de machtigste familie exorcisten in Japan. De zestienjarige Subaru is de dertiende grootmeester in het yin en yang gebeuren en beheerst een enorm psychisch vermogen dat hem in staat moet stellen Tokyo te verdedigen.

Subaru woont samen met zijn tweelingzus Hokuto. Ze hebben een erg sterke band en hoewel Hokuto niet over de krachten beschikt die haar broer tot zijn beschikking heeft is ze toch een opmerkzaam persoon die erg goed het hart van mensen kan lezen. Het verhaal wordt vooral interessant door de aanwezigheid van Seishiro Sakurazukamori. Deze dierenarts is verliefd op Subaru maar is ook een erg geheimzinnig personage aangezien hij de achternaam draagt van de meest beruchte moordenaarsfamilie die tevens de vijanden zijn van de Sumeragidynastie.

Het hele verhaal is opgebouwd rond deze drie hoofdpersonages. Subaru krijgt opdrachten die hij als grootmeester moet tot een goed einde brengen en we leren hem kennen als een erg gevoelige jongen die zijn leven zou geven voor het goede. Hokuto is speelser dan haar broer maar is minder naïef en heeft meer levenswijsheid dan deze laatste. Ze heeft alles over voor haar tweelingbroer wat later in het verhaal nog duidelijker naar voren zal komen. Seishiro is een vat geheimzinnigheid. Hij heeft net zoals Subaru psychische krachten en zijn pedofiele homoliefde voor het jonge medium lijkt niet zo oprecht als hij laat uitschijnen.

Tokyo Babylon bevat veel maatschappijkritiek. De opdrachten van Subaru staan steeds weer in het teken van misbruiken of problemen die een grootstad als Tokyo teisteren in onze moderne maatschappij. Clamp maakt gebruik van hun personages om hun eigen zienswijze op dit alles weer te geven.

Deze zevendelige reeks is erg geslaagd. Al vanaf de eerste pagina’s worden er mysteries opgediend die langzaam maar zeker hun ontknoping zullen kennen om in het zevende deel volledig tot uitbarsting te komen en al hun geheimen prijs te geven. Waarom droomt Subaru steeds weer van die kersenboom? Waarom moet hij van zijn grootmoeder steeds weer die handschoenen dragen? Waarom lijkt het wel alsof Subaru en Seishiro elkaar al eerder ontmoet hebben? Wat zal de rol zijn van Seishiro die duidelijk niet zo vredelievend is als Subaru en Hokuto?

Tokyo Babylon is een prachtig geïllustreerd verhaal dat bol staat van mysteries en emoties. De sterke en levensechte personages worden prachtig opgevoerd in dit melancholisch epos waarin Clamp weer hun gekende dramatisch einde bovenhaalt.

Tokyo Babylon is een klassieker. De extreme emoties die vooral in het zevende volume naar boven komen en de prachtig uitgesponnen plot maken van Tokyo Babylon dé Clamp manga bij uitstek. Ook verplichte kost voor de fans van X vermits Tokyo Babylon prachtig verhaalt over de voorgeschiedenis van Subaru en Seishiro die ook in X terugkomen. Bovendien zou je Tokyo Babylon al kopen voor de schitterende kleurenpagina’s in het begin van elk deel.