Togari

Mangaka: Yoshinori Natsume
Volumes Frans: 8

Yoshinori Natsume is met Togari aan zijn proefstuk toe. En ook voor het duo Delcourt/Akata was dit de eerste manga die ze samen uitbrachten. En natuurlijk test je de markt best met een shonen om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Geen shonen van 20+ volumes, nee, Togari telt slecht acht volumes en zal dus niet tot in het oneindige gerokken worden.

Tobé stierf 300 jaar geleden. Hij was een wrede moordenaar en belandt in de hel waar hij zal boeten voor zijn gruwelijke daden. Maar Tobé is niet klein te krijgen, ook niet na 300 jaar. Daarom beslist Emma die het in de hel voor het zeggen heeft, Tobé terug naar het rijk der levenden te sturen. Hij zal er in 108 dagen 108 misdaden moeten tenietdoen met het zwaard Toga. Als hij daarin slaagt is hij een vrij man…

Het zwaard Toga is echter niet zomaar een zwaard. Het leeft van de negatieve kracht die Tobé uitstraalt, en het voedt zich door middel van de haat die deze jongen in zich heeft. Dit geeft natuurlijk een probleem want wanneer Tobé een kind redt en aldus een goede daad stelt weigert het zwaard opeens alle dienst en kan Tobé er niets meer mee aanvangen. In plaats van Tobé een kans te geven een goed mens te worden verplicht Emma hem een voedingsbodem te blijven vinden voor zijn haat.

We zitten hier in een shonen dus Tobé krijgt natuurlijk ook compagnons in de loop van het verhaal. Er is Ossé die hem volgt in de gedaante van een hond. Ossé kwam met Tobé mee uit de hel en moet de jongen bewaken en in het oog houden, zonder hem te helpen in zijn missie natuurlijk. Er is ook Itsuki, het meisje dat zich zal ontfermen over Tobé wanneer deze haar in het begin van het verhaal redt. Er zijn natuurlijk ook politieagenten die geïnteresseerd zijn in Tobé omdat deze zich altijd problemen op de hals lijkt te halen. Kortom, genoeg personages om het verhaal boeiend te houden.

Het verhaal breekt volledig los in het midden van de reeks wanneer de witte duisternis ter sprake komt. Emma laat weer van zich horen, en Tobé zal nu niet meer moeten vechten met enkele simpele criminelen maar met een georganiseerde groep die achter hem aanzit. De leden van “Ex” beheersen hun kracht, hun Toga en Tobé zal zijn kracht en vernuft moeten aanspreken om deze witte duisternis te bestrijden. De leider van “Ex” is echter niet zomaar de eerste de beste…

Voor een eerste manga beheerst Natsume zijn tekenstijl al erg goed. De tekeningen zijn erg verzorgd, soms ietwat ruw, maar passen erg goed bij de duistere kant van het verhaal. Ook de gevechtscènes worden in de loop van de reeks erg sterk in beeld gebracht.

Togari is een mooie verrassing. Een sterk verhaal, begeesterende personages, aangenaam getekend en ook nog de nodige dosis humor. Tobé is immers niet gewoon aan de moderne wereld vermits de arme stakker al 300 jaar dood is, en het is schitterend te zien hoe hij de ogen opentrekt bij het aanschouwen van bijvoorbeeld de televisie.

Togari is een reeks voor de fans van shonen manga, of voor mensen die eens een niet te lange reeks willen volgen die wel erg sterk uit de hoek komt. Een aangename verrassing.