Temps des Cerisiers (Le)

Mangaka: Tsukasa Hojo

Vier jaar na zijn eerste bundel kortverhalen, Le cadeau de l’Ange, verblijdt Tsukasa Hojo ons met een nieuw volume kortverhalen. Hij geeft zelf toe dat de cohesie tussen de verhalen in Le temps des cerisiers ver te zoeken is, maar dat deert hem niet, en ons ook niet. Een korte beschrijving van de vier verhalen die deze bundel volmaken volgt.

In het titelverhaal ‘Le temps des cerisiers’ maken we voor het eerst kennis met Sarah, het meisje uit ‘Sous un rayon de soleil’ dat met bomen en planten kan communiceren. Het is een hoofdstuk dat gepubliceerd werd om het publiek te testen voor ‘Sous un rayon de soleil’. We lezen hier een gelijkaardig verhaal maar met hier en daar wat veranderingen. Wat hetzelfde is gebleven is die unieke sfeer die van ‘Sous un rayon de soleil’ zo’n meesterwerkje maakte. Dit is dan ook veruit het beste verhaaltje uit dit volume.

’Complot de famille’ is het verhaal van een jongen die samenleeft met zijn vader. Ze vormen een gelukkig gezinnetje en de jongen is dolblij om voor zijn vader die een druk leven als fotograaf leidt te zorgen. Maar dan stelt de vader zijn zoon voor aan zijn nieuwe liefde. Een vrouw zal hun rustig bestaan komen verstoren en zoonlief ziet dat natuurlijk als een bedreiging. Maar dan gebeurt er een ongeluk. De vader valt van de trap en verliest zijn geheugen. De jongen en de nieuwe liefde van zijn pa zullen noodgedwongen naar elkaar toegroeien. Zal de vader ooit nog kiekjes kunnen maken van een gelukkig gezin ?

’Taxi Driver’ is het verhaal van een vampier die ‘s nachts als taxi-chauffeur aan bloed probeert te geraken. Zijn favoriete slachtoffers zijn knappe maagden, maar in deze verziekte tijden is het moeilijk om nog maagden van enig niveau te vinden! Op een nacht is het echter zover. Een jonge, beeldschone maagd moet vervoerd worden, maar… naar waar ? En waarom zegt ze niets ? En waarom zit er een bende yakuza’s achter haar aan ? Een hedendaags verhaal over vampieren die duidelijk een evolutie hebben doorgemaakt in vergelijking met wat we uit de legendes kennen. Hojo vermengt hier zijn schitterende humor met zijn al even gekende gevoelige stijl.

‘Rêve d’été’ is het laatste verhaal in ‘Le temps des cerisiers’ en gaat over een jonge vrouw die in onmin leeft met haar vader. Nochtans is haar vader een liefhebbende man die er altijd voor haar is geweest. Maar toch heeft ze het moeilijk zich aan hem te binden. Een steeds weerkerende droom zal haar duidelijk maken waarom ze zich zo ongemakkelijk voelt in bijzijn van haar vader. Dit is dan wel het minst interessante verhaal van de vier, maar Hojo weet ons toch te vermaken met een klein optreden van zowel Cat’s Eyes als City Hunter.

Vier verhaaltjes die duidelijk reeds beter zijn dan de verhalen in de ‘Cadeau de l’ange’ bundel, maar enkel ‘Le temps des cerisiers’ is het voor de niet-fan waard deze bundel aan te schaffen. We stellen wel vast dat in tegenstelling tot de eerste bundel Tsukasa Hojo hier al volop zijn tekenstijl beheerst en dat het allemaal een plezier voor het oog is.

Deze bundel is verplichte kost voor de Tsukasa Hojo fan, en menig mangafan zal hier kunnen van genieten maar het blijft natuurlijk in de eerste plaats voer voor de fans. Kennismaken met de pilootaflevering van ‘Sous un rayon de soleil’ is erg leuk, maar heeft vooral zin als je de trilogie gelezen hebt.