Suzuka

Mangaka: Kouji Seo
Uitgever: Pika
Volumes Frans: 18
Volumes Japans: 18

Kouji Seo is ondertussen een gevestigde waarde geworden in de sentimentele shonen. Wij hebben de mangaka redelijk laat ontdekt, maar we wilden toch eens zelf ontdekken wat zijn grote doorbraakmanga Suzuka waard is…

Yamato verhuist naar Tokyo om daar zijn leven een nieuwe start te geven. Hij gaat inwonen bij zijn tante die een badhuis openhoudt, maar op weg naar zijn tante ziet hij plotseling een meisje een prachtige sprong maken als hoogspringster. Op slag is Yamato verliefd op het meisje dat zo gefocust een prachtprestatie neerzette. Al snel blijkt dat dat meisje niemand minder is dan Suzuka… Jup, het meisje waarnaar de manga vernoemd werd.

Als bij toeval zullen Yamato en Suzuka naast elkaar een kamer hebben in het pension van Yamato’s tante. Maar waar Yamato meteen verliefd werd op Suzuka, ontstond er bij deze laatste vooral een grote ergernis aan de jongen. Aangezien de manga een romantische shonen is zullen Yamato en Suzuka naar elkaar toegroeien en een relatie opbouwen, maar die weg verloopt niet zonder horten en stoten.

Het achttiendelige Suzuka wordt in het Frans uitgegeven bij Pika en gebruikt de atletieksport als achtergrond. Suzuka doet aan hoogspringen en Yamato zal de atletiekclub vervoegen als sprinter om op die manier meer tijd te kunnen doorbrengen met zijn grote liefde…

De manga focust iets meer op de gevoelens dan op de humor en ligt dus in het verlengde van wat Kouji Seo ook al deed in A Town Where You Live en Fuuka. Ook al hebben Yamato en Suzuka niet meteen een karakter dat erg aangenaam overkomt, toch zal de fan van het genre hier zeker zijn gading in vinden. Alle elementen zijn immers aanwezig om de liefhebbers te plezieren en zoals we ondertussen wel weten beheert de mangaka zijn vak.

Kouji Seo lijkt de ene hit na de andere af te leveren en heeft dat vooral te danken aan zijn talent om op de perfecte manier leentjebuur te spelen. De mangaka neemt enkele succesvolle elementen uit andere manga over en voegt ze samen tot een mooi geheel. Zijn aangename tekenstijl en zijn vlotte manier om de gevoelige snaar te raken bij zijn lezerspubliek doet de rest.

Verwacht je echter nooit aan een loutere cloon bij Kouji Seo. De man vormt immers meerdere elementen tot één geheel en voegt er zijn eigen sausje aan toe, waardoor zijn werk toch ook altijd heel herkenbaar blijft.

Suzuka verweeft op heel geslaagde wijze de sportmanga met de sentimentele shonen. Fuuka zou bijvoorbeeld een cloon van Beck kunnen zijn, maar Seo voegt er dan ook enkele typische Adachi-momentjes aan toe en focust meer op het romantische aspect dan in Beck. Kortom, Kouji Seo weet als geen ander wat werkt in het wereldje en hoe hij zijn lezerspubliek het ideale vertier kan bezorgen.

Misschien ontbreken de manga van Kouji Seo dat tikkeltje karakter om als klassiekers bestempeld te worden, maar de mangaka slaagt er wel telkens opnieuw in lekker weglezende reeksen te publiceren die bij een breed publiek de juiste snaar te bespelen. Suzuka (sport), Fuuka (muziek), A town where you live (puur romantiek), zijn allemaal vergelijkbaar qua kwaliteit dus wil je kennismaken met het oeuvre van Kouji Seo dan kies je best gewoon het thema dat je het best ligt.