Suikoden III

Mangaka: Aki Shimizu
Volumes Frans: 4
Volumes Japans: 11

Suikoden III zal bij de meeste mensen een belletje doen rinkelen als het in Europa miskende RPG game. Bij Soleil geven ze nu de manga uit gebaseerd op de 108 personages die deze game telt. Mangaka Aki Shimizu neemt deze moeilijke taak voor haar rekening. Een manga gebaseerd op een game – als dat maar goed komt!

We komen terecht in een tijd van oorlog. De Grasslands liggen overhoop met Zexen. Het verhaal begint met de kleine Hugo die zich moet bewijzen als zoon van de vrouwelijke chef van de Karaya clan die behoort tot Grassland. Shimizu toont ons enkele scènes uit de jeugd van de jongen waardoor we het personage beter leren kennen.

Maar Hugo zal niet het enige hoofdpersonage in deze reeks worden. Hij zal recht tegenover Chris Lightfellow komen te staan – de frontvrouw bij Zexen. Maar ondanks het feit dat deze twee protagonisten rechtlijnig tegenover elkaar komen te staan zullen we ons aan beide kunnen hechten. Ze dragen immers beide een verleden met zich mee dat zich leent tot hun daden van vandaag.

Als belangrijke pionnen in de oorlog zullen Hugo en Chris vaak met elkaar in contact komen – willens nillens. Het is maar de vraag of hun haat jegens elkaar in de weg zal staan van de toekomst van hun volkeren…

De oorlog tussen Grassland en Zexen staat echter bol van de mysteries. Verraad speelt er een cruciale rol, maar dit verraad lijkt niet te zijn wat het is. Nieuwe, belangrijke spelers doen hun intrede, en een kluwen van legendes zal opheldering moeten brengen.

Suikoden III moet een groot epos worden waarin verschillende volkeren slaags met elkaar zullen raken. Gelukkig zijn er zoals in elke heroic fantasy reeks ook helden met grootse krachten die hopelijk vrede kunnen brengen. In Suikoden III draait het om de True Rune die in het bezit zou zijn van een kleine groep helden die reeds in het verleden een 50-jarig durende vrede bewerkstelligden. Rest de vraag of zij na al die tijd nog in leven zijn, en in staat zijn hun huzarenstukje te herhalen…

Aki Shimizu was tot voor kort een onbekende in onze contreien maar lijkt aan een snelle opmars bezig. Bij Kabuto verschijnt Bloodsucker, terwijl Soleil reeds eerder L’escadrille des nuages uitbracht en ook Qwan tot zijn catalogus mag rekenen. De tekenstijl van Shimizu is dan ook erg efficiënt en commercieel.

Bij een adaptatie van een game naar een manga stel je je natuurlijk enkele cruciale vragen. Kan je als leek het verhaal volgen is misschien wel de belangrijkste. Ik ken het game niet, en heb nergens moeilijkheden gehad om iets te volgen. Een eerste pluspunt. Een tweede vraag is of de manga geen flauw afkooksel wordt dat enkel dient om de franchise uit te melken. Ook hier moet ik stellen dat de manga sterk uit de hoek komt en nergens lijdt onder de adapatatie. Kortom, voor de fans van RPG-achtige reeksen is dit echt wel een aanrader die het genre alle eer aandoet. Natuurlijk heb je te maken met een strak, klassiek uitgelijnd schema dat de clichés van de heroic fantasy gebruikt tot in de puntjes, maar we hebben hier wel te maken met een in alle opzichten sterke manga.