Sommet des Dieux (Le)

Mangaka: Jiro Taniguchi
Volumes Frans: 4
Volumes Japans: 5

Le Sommet des Dieux is een manga van Jiro Taniguchi die gebaseerd is op een roman van Yumemakura Baku. Baku speelde al lang met het idee zijn boek te laten “manganiseren” en hij wist al snel dat enkel de geroemde Jiro Taniguchi dit project in goede banen zou kunnen leiden. Het resultaat wordt nu uitgegeven bij Kana in hun nieuwe collectie “Made in Japan”. Deze vijfdelige manga is tevens het meest recente werk van Taniguchi dus de uitgeverij speelt hier snel op de bal.

De manga begint met een inleiding die zich afspeelt in 1924. Noel Odell is een geoloog die participeert in een expeditie naar de Mount Everest. Terwijl hij enkele fossielen bestudeert, ziet hij twee van zijn kompanen die de top proberen te bereiken opgaan in een mistgordijn. Het zal de laatste keer zijn dat iemand deze twee alpinisten zag. Hun namen? Mallory en Irvine.

We maken dan een sprong naar 1993. De Japanse fotograaf Fukumachi slentert rond in Katmandou, de hoofdstad van Nepal. Bij zijn laatste expeditie naar de top van de Mount Everest gebeurde een dodelijk ongeluk. Twee van de expeditieleden kwamen hierbij om het leven. Fukumachi maakte koelbloedig enkele foto’s van hun dodelijke val. Hij heeft het er moeilijk mee en denkt eraan het alpinisme voorgoed op te geven. Tot hij in een duister winkeltje een oud fototoestel vindt.

Het fototoestel blijkt echter gestolen waar te zijn en zo komt Fukumachi in contact met een norse Japanner die bij de fotograaf een belletje doet rinkelen. Zijn eurocent valt en hij beseft dat hij in contact is gekomen met Habu Jôji, een beroemde alpinist die echter reeds geruime tijd van de aardbol verdwenen leek.

Fukumachi keert terug naar Japan en gaat op zoek naar meer informatie over Habu Jôji. Hij spit heel het verleden uit van de man, en we volgen telkens weer de opmars van Habu als jonge alpinist die verteld wordt door één van zijn vrienden of mede-alpinisten. Het verhaal gaat dus gepaard met vele flashbacks die de hoofdlijnen van het leven van Habu neerpennen.

Jiro Taniguchi pent hier alweer een meesterwerk neer. Nog voor het einde van deze vijfdelige reeks verscheen, was Le Sommet des Dieux al overstelpt met prijzen. Volledig terecht. We vinden hier weer het rustgevende gevoel weer dat we zo gewend zijn van Taniguchi’s persoonlijke werken. Het rustieke alpinisme wordt perfect weergegeven door de tekenstijl van deze mangaka.

De uitgave van Le Sommet des Dieux is al even geslaagd te noemen. De kleurenpagina’s zijn bewaard, de manga wordt gedrukt op iets dikker kwaliteitspapier, het formaat is veel groter dan een doorsnee manga, en de manga telt meer dan 300 pagina’s waaronder enkele pagina’s achtergrondinformatie op het einde die de meeste lezers wel zullen smaken. Je betaalt dan wel een hoge prijs, maar je krijgt er een luxe uitgave voor in de plaats.

Le Sommet des Dieux is alweer een schitterende manga van Taniguchi. Het verhaal leest lekker weg, en je staat verstelt van het detail in de tekeningen van Taniguchi. Prachtig scenario, prachtig getekend, prachtige uitgave. Prachtige manga.