Simple comme l’amour

Mangaka: Fusako Kuramochi
Volumes Japans: 14

Dominique Véret is nog steeds de grote baas van Akata/Delcourt. Hij houdt van manga’s met ballen, zoals hij zelf zegt. Keiharde vechtmanga’s, zoals Coq de Combat (Shamo) of Baki. Of manga’s die bol staan van de maatschappijkritiek en op een andere manier keihard zijn. Toch maakte zijn uitgeverij vooral naam met… shojo manga. Zeemzoete verhaaltjes zoals Nana en Fruits Basket zorgden ervoor dat vooral de vrouwelijke lezer Akata groot maakte. En je publiek mag je nooit verloochenen. Akata begon zich dus heel erg te richten op shojo manga, maar ook daar proberen ze origineel uit de hoek te komen en niet zomaar de eerste de beste high school romance aan te bieden.

Simple comme l’amour speelt zich af in een klein, afgelegen dorpje waar slechts zes kinderen schoollopen. Wanneer er een nieuwe leerling wordt aangekondigd zijn alle leerlingen in de wolken. Vooral Soyo Migita kijkt uit naar de komst van haar leeftijdsgenoot. Eindelijk iemand om lief en leed mee te delen! En dan nog een jongen! Altijd leuk!

Osawa Hiromi woonde tot voor kort in Tokio. Zijn moeder vertrok als tiener uit het dorpje maar moet nu terugkeren omdat haar astma steeds erger wordt in het erg vervuilde Tokio. Zij hoopt op beterschap in de gezonde buitenlucht van haar geboortedorp. Osawa zet echter zijn eerste stappen in het dorpje…

De jongen blijkt al snel wat pretentieus en hautain over te komen. Hij kijkt wat neer op het dorpje waar niets te beleven valt. Toch kijken de leerlingen op naar de jongen met de spannende verhalen en de leuke gadgets, zoals spelcomputers. Enkel Soyo vindt hem wat hard in zijn woorden… Maar al snel blijkt dat ook zij hard uit de hoek kan komen… Zullen ze elkaar aantrekken of afstoten? Dat zal moeten blijken in de veertien delen die deze shojo manga van Fusako Kuramochi telt.

Simple comme l’amour geeft een positief en nostalgisch beeld van ieders jeugd en kindertijd. Het kleine dorpje waar iedereen elkaar kent, waar geen geheimen mogelijk zijn, waar de tijd is blijven stilstaan, is een prachtige setting en ook de personages weten te boeien. Soyo heeft bijvoorbeeld een goed hart, maar is allesbehalve perfect. Ze maakt fouten, kan kwetsend uit de hoek komen en weet niet wat haar gevoelens voor Osawa betekenen. Osawa is op zijn beurt een echte puber, met zijn gebreken en opspelende hormonen. Simple comme l’amour is een levensecht liefdesverhaal en dat is eerder zeldzaam in shojo manga.

Zowel de aangename setting als het leuke liefdesverhaal maken van Simple comme l’amour een shojo-aanrader. Enkel de tekenstijl zal menig lezer afschrikken. Maar kan je je daarover zetten ontdek je een sterke shojo.