Shoujo Sect

Mangaka: Kenn Kurogane
Uitgever: Taifu

0.5 of 10 stars

Shoujo Sect is de nieuwste yuri manga van uitgeverij Taifu. Yuri staat voor lesbische relaties en we zijn benieuwd hoe mangaka Kenn Kurogane het er vanaf brengt.

In Shoujo Sect volgen we een resem meisjes met telkens nogal vreemd klinkende namen die een lesbisch avontuurtje beleven en/of nastreven. We volgen per hoofdstuk een ander koppeltje maar de manga lijkt zich wel in dezelfde school af te spelen want op tijd en stond duikt er een oude bekende op uit een vorig hoofdstuk. Maar in principe zijn het telkens kortverhaaltjes van een 25-tal pagina’s.

Weinig boeiende kortverhaaltjes met bovendien al te vaak een onaangename ondertoon van dwang, ziekelijke obsessie en kantje boordje SM. Ver weg van de softe, lieftallige yuri manga zoals Girl Friends met andere woorden. Dit is (ongemakkelijke) hentai voor lesbiennes. Dat de manga zich niet echt richt tot de mannelijke lezer wordt duidelijk door de erg typische shojo pagina-indeling. Het blijft binnen de perken maar is toch minder rechttoe rechtaan dan shonen/seinen.

Shoujo Sect heeft dan ook weinig om positief over te zijn. De kortverhalen boeien niet en zullen de doorsnee lezer zelfs afstoten door de sfeer en teneur. De pagina-indeling bevordert de leesbaarheid niet, evenmin als de onnodig vreemde namen (Veneo, Engeorge, Hunter, Chizzle, Sigre…) die totaal niet klinken in een schoolse omgeving. De tekenstijl is dan wel weer aangenaam, maar lijkt je als lezer nogal veraf van de actie te houden. Hier en daar een close-up was handiger geweest.

Shoujo Sect heeft dan ook niets in huis om een Heuvel Award mee naar huis te nemen. Of het moest die zijn van slechtst scorende manga…