Secte (La)

Mangaka: Mook
Volumes Frans: 5
Volumes Japans: 5

4 of 10 stars

La Secte is een vijfdelige manhwa (Koreaanse strip) van Mook (aka Lim Kwang Muk). Mook is eveneens gekend als illustrator voor videogames. De covers van La Secte zijn dan ook plaatjes die enorm in het oog springen. Zalige art die je doet snakken naar het interieur van het boekje…

In deze actiemanhwa volgen we drie mensen wiens levenspad elkaar zal kruisen. Kyo-ui is een stille, vreemde jongen die volledig in zichzelf gekeerd door het leven gaat; Jun is een aantrekkelijke, jonge vrouw die haar troeven graag toont maar in problemen verkeert; en Jingaku tenslotte is een mysterieuze krijger met een missie. Deze drie personen hebben op het eerste zicht niets met elkaar te maken maar het lot zal hen bij elkaar brengen in de strijd tegen de machtige sekte Mohaiga.

De mooie covers die net uit een videospel lijken te komen geven de koper een totaal ander beeld dan wat we uiteindelijk voor ogen krijgen. De tekenstijl die Mook in La Secte hanteert neigt naar een auteursmanga waarin ruimte is voor erg komische bekken. Nergens vinden we de prachtige plaatjes terug van de cover, laat staan het sublieme gebruik van kleuren (uiteraard niet onlogisch in een zwartwitmanhwa).

Het probleem situeert zich echter voornamelijk bij het scenario. De tekenstijl handhaaft zich immers ook al verbleekt ze in het niets bij de covers. Met het scenario loopt echter veel meer spaak. Je wordt als lezer in een min of meer realistische wereld gesmeten waar varkens echter de postbedeling verzorgen, waardoor de houvast ver zoek is. (Mochten varkens daadwerkelijk de postbedeling verzorgen in Korea, gelieve me mijn onwetendheid te vergeven.) Het volgen van de gebeurtenissen en de beweegredenen van de personages wordt dan nog eens bemoeilijkt door een overdaad aan actiescènes die nauwelijks te volgen zijn, waardoor je als lezer kop noch staart aan het verhaal vastkrijgt.

Buiten het feit dat La Secte niet overtuigt als manhwa, schotelen de covers je ook nog eens een totaal verkeerd beeld voor van de inhoud. Weet wat je koopt, voor je dit… euhm… links laat liggen.