Sandland

Mangaka: Akira Toriyama

Sandland is het derde one shot van Akira Toriyama dat verscheen in Frankrijk. Het werd in Japan gepubliceerd in 2000 en vond niet veel later de weg naar onze mangaboer. Hier volgt de bespreking.

De aarde is na vele oorlogen en misbruiken van de mens herschapen in een grote woestenij. De droogte heerst en de heersende koning verkoopt het water uit de enige bron aan woekerprijzen. Het volk mort maar het leger houdt alles en iedereen in bedwang, behalve de demonen.

Op een dag komt de ex-militair Lao naar de schuilplaats van de demonen om hun hulp in te roepen. Hij is er immers van overtuigd dat er buiten de bron van de koning nog een andere waterbron moet zijn, en hij wilt deze gaan zoeken. De weg is lang en gevaarlijk en hij roept de hulp in van de demonen die evenzeer te lijden hebben onder het watergebrek. Beelzébub en Thief besluiten de oprechte man te helpen in zijn zoektocht.

De drie zullen geconfronteerd worden met de wrede generaal Zeus, de narcistische generaal Ares, de bandieten ‘The Swimmers’ en vele andere obstakels die hun de weg naar de bron bemoeilijken, maar in een Toriyama verhaal loopt natuurlijk alles goed af.

Toriyama laat ons ook weer eens nadenken over ons wereldbeeld. De demonen die hier in meedoen blijken immers niet zo slecht te zijn als in de verhalen die de ronde doen. In het algemeen kan je zeggen dat het scenario van Sandland veel beter is uitgewerkt en tot zijn recht komt dan in de voorgaande one shots Cowa en Kajika. Akira Toriyama schrijft ook in zijn voorwoord dat hij het scenario volledig had uitgeschreven alvorens aan de manga te beginnen.

In datzelfde voorwoord lezen we ook dat Toriyama weinig beroep deed op zijn assistenten van de Bird Studio. Hij tekende het merendeel van de scènes zelf, en in Sandland zien we vooral zijn hoekige stijl. Ook is de tekenstijl iets realistischer dan de gag manga Cowa en de tussenmanga Kajika.

Sandland kan dus een ruimer publiek aanspreken dan de schare Toriyama fans door een sterk scenario en de geslaagde tekeningen. Toch blijft het natuurlijk een klassieke Toriyama manga. Toriyama is immers echt een mangaka die altijd zijn typische stempel op een manga drukt. Alweer verplicht voer voor de Toriyama fans maar zeker ook interessant voor de leek.