Rough

Mangaka: Mitsuru Adachi
Uitgever: Glénat
Volumes Frans: 2
Volumes Japans: 12
Score:

8.5 of 10 stars

Bespreking door Koen Smet

Glénat was de eerste uitgeverij die het aandurfde een lange reeks van Mitsuru Adachi uit te brengen. Het was het 11-delige Niji-iro Tohgarashi, een erg atypische Adachi manga, gewoon al omdat het niet over sport gaat maar zich afspeelt in het tijdperk van de samourai’s. De lezer kon er wel reeds kennis maken met de typische humor van Adachi die ook in Niji-iro Tohgarashi veelvuldig aan bod komt. Ondanks het feit dat de reeks niet goed verkocht, kondigt Glénat nieuw werk van deze bekende mangaka aan. Met Rough en Touch zal Glénat de twee meest gelauwerde reeksen van Adachi in zijn catalogus hebben. In deze review beperk ik mij tot een bespreking van Rough.

Een typische Adachi-manga speelt zich vaak af op school in een sportclub. Touch en H2 gaan over baseball, Katsu heeft als thema de bokssport, en het hier besproken Rough speelt zich af in de buurt van het zwembad.

Sport is dus vaak een hoofdthema bij Adachi, maar ook de liefde speelt telkens weer een belangrijke rol. In Rough lijkt Adachi zich zijdelings te baseren op het verhaal van Romeo en Julia. Keisuke Yamato is een getalenteerd zwemmer die echter niet altijd evenveel gelooft heeft in zijn progressiemarge; Ami Ninomiya is een getalenteerd schoonspringster en is erg geliefd bij de jongens. Beiden zijn gemaakt om van elkaar te houden ware het niet dat hun families in een hevige concurrentiestrijd zijn verwikkeld. En die strijd is overgeslagen op de jongelui die elkaar niet echt kunnen luchten…

Het begon allemaal in een ver verleden… Grootvader Ninomiya had een banketbakkerij waar hij taartjes in de vorm van een uil verkocht. Het taartje ging door het leven onder de naam: Ho Ho. De grootvader van huize Yamato hing vaak rond bij de Ninomiya’s en leerde zo de kunst van de patisserie kennen. Hij begon recht tegenover de winkel van de Ninomiya’s een concurrerende zaak waar hij taartjes in de vorm van een uil verkocht, hij noemde ze… Hé Hé. Ze waren volledig gelijk aan de Ho Ho’s behalve dat ze oortjes hadden. Een hevige ruzie barstte los tussen beide families, zeker omdat het zakentalent van grootvader Yamato ervoor zorgde dat de nochtans minderwaardige Hé Hé’s het succes van de Ho Ho’s overtroffen.

Ami en Keisuke kunnen elkaar dus niet luchten maar al snel zal blijken dat niet alles is zoals het lijkt. Het lot heeft hen duidelijk met elkaar verbonden. In Rough gaat het dan ook over de prestaties van de jongeren, over hun liefdesperikelen, over de drang naar succes en erkenning,… Qua verhaal is Rough beter uitgewerkt dan vele andere Adachi manga’s die soms wat meer uitgesponnen worden.

Maar net daarom was ik bij het lezen van het eerste volume ook wat verloren. Je maakt kennis met erg veel personages en er gebeurt eigenlijk nog niet veel. Het is echt een introductievolume dat de plot moet aanbrengen. Gelukkig gaat het allemaal lekker weglezen na verloop van tijd, en drijft het talent van Adachi weer boven. De manier waarop hij zijn verhaal weet te brengen is echt erg geslaagd.

Rough wordt door de fans van Adachi vaak aanzien als zijn beste werk. Je merkt al snel op dat hij meer werk heeft gemaakt van het scenario maar net daardoor komt het verhaal minder sterk op gang. Het is wat zoeken in het begin maar eenmaal de trein vertrokken is dit Adachi op z’n best. Verkondigen dat dit de beste Adachi-manga is durf ik niet, maar het is wel alweer een erg geslaagde reeks van een mangaka die het zeker verdient om ook bij ons groot te worden.

Aanraden welke reeks het best bij je past is zoals steeds erg moeilijk bij Adachi. Ze hebben allemaal hun kwaliteiten dus kies er gewoon die reeks uit waarvan het basisonderwerp je het meest aanspreekt.