Rosario + Vampire Season 2

Mangaka: Akihisa Ikeda

In juni 2007 was er even consternatie in de Japanse voorpublicatiewereld. Het gekende Monthly Shonen Jump werd opgedoekt. Pas later werd bekend dat er een doorstart zou worden genomen via Jump Square (afgekort als Jump SQ – Japanners blijven dol op afkortingen). In november 2007 ging deze ook al maandelijkse vervanger van start met onder meer de populairste reeksen uit Monthly Shonen Jump, natuurlijk aangevuld met enkele nieuwigheden.

Eén van de bekendste reeksen uit Monthly Shonen Jump was Rosario + Vampire. De reeks kende gelukkig een groot succes en werd na het verplichte hiatus hernomen in het nieuwe Jump SQ. Om de eventuele nieuwe lezers niet af te schrikken kreeg de reeks vanaf dan de sprekende titel: Rosario + Vampire Season 2 (saison II in het Frans).

Het verhaal blijft hetzelfde. Tsukuné is nog steeds de enige menselijke student op de yokai school en wordt daar nog steeds omringd door een schare aantrekkelijke, vrouwelijke monsters van allerlei allooi.

We namen afscheid van onze vrienden toen de school in puin lag. In dit tweede seizoen is de school heropgebouwd en start het nieuwe schooljaar. Een nieuwe studente doet al snel haar intrede en dat wordt een opdondertje om rekening mee te houden. Kokoa is immers niemand dan het kleine zusje van de bevallige vampier en hartsvriendin van Tsukuné: Moka. En Kokoa is allesbehalve tevreden met het softe karakter dat haar zus heeft overgehouden aan haar vriendschap met Tsukuné!

Ook de vertrouwensband van Tsukuné en Moka blijft natuurlijk een belangrijk aandachtspunt. De twee houden van elkaar maar Tsukuné krijgt vaak de indruk dat Moka hem alleen maar graag ziet vanwege z’n zoete bloed, en intern heeft Moka af te rekenen met haar tweede, sterkere, persoonlijkheid die maar al te duidelijk heeft laten verstaan niet van Tsukuné te moeten weten. Hoe zal hun relatie evolueren? Is het überhaupt mogelijk om een relatie tussen mens en vampier in stand te houden?

Rosario + Vampire season 1 was tien volumes lang een erg vermakelijke shonen. Het tweede seizoen biedt gewoon meer van hetzelfde. De gekende crew blijft ook hier op post en er worden nog steeds nieuwe, boeiende personages geïntroduceerd die het verhaal spannend houden en een al te repetitief karakter vermijden.

Rosario + Vampire season 2 is niet de meest originele manga maar mangaka Akihisa Ikeda zet op alle vlakken een erg professioneel resultaat neer. Een ontspannend, vlot weglezend verhaal met een leuk uitgangspunt ondersteund door een moderne en sexy tekenstijl die de vrouwelijke personages extra in de verf zet. Verstand op nul en genieten!