Ray

Mangaka: Akihito Yoshitomi
Uitgever: Asuka
Volumes Frans: 4
Volumes Japans: 6

Ray is een recente manga van Akihito Yoshitomi. Een jong meisje verliest haar ogen aan de organenmaffia maar gelukkig is daar ene Blackjack – die we nog kennen uit die andere reeks die bij Asuka wordt uitgegeven – die erin slaagt haar nieuwe ogen te implanteren. Net zoals de klassieker van Osamu Tezuka zal ook Ray opgebouwd zijn uit korte verhaaltjes die telkens weer een operatie van Ray in beeld brengen. Er is echter wel een belangrijke hoofdplot die de nieuwsgierigheid van de lezer moet hooghouden.

Het verhaal van Ray begint dus tijdens haar jeugd. Samen met enkele andere kinderen wordt ze gevangen gehouden door de organenmaffia die hen gebruiken voor orgaantransplantaties. Op een dag heeft iemand ogen nodig en Ray zal als perfecte donor haar ogen verliezen. Met behulp van een mysterieus figuur weet ze echter te ontsnappen aan de maffia. De hulp van de beruchte dokter Blackjack wordt ingeroepen en deze geeft het meisje een stel nieuwe ogen. Deze ogen zien echter meer dan het doorsnee oog. Ray kan alles zien, behalve het hart van de mensen…

We volgen dan een volwassen Ray die samen met de ‘medische uitvinder’ Shinoyama op zoek is naar haar verleden, en naar de mensen die jonge kinderen opvoeden enkel en alleen om ze later meedogenloos te kunnen offeren als donor. Dat zal de rode draad doorheen het verhaal zijn.

Ray beoefent haar beroep in de illegaliteit, net zoals haar voorbeeld Blackjack. Ze werkt wel als verpleegster in een turbulent ziekenhuis, maar het is onduidelijk of ze ook enige vorm van doktersdiploma heeft. En evenals de dokter van Tezuka vraagt ook zij een ongelooflijke vergoeding voor geleverde diensten.

Buiten het personage Ray waar alles om draait, en haar technisch wonderhulpje Shinoyama zijn er nog personages die de aandacht trekken in dit eerste volume. Daar is de mysterieuze ziekenhuisdirecteur die meer blijkt te weten van Ray haar verleden, en vooral haar ontsnapping uit handen van de maffia. Daar is de sexy verpleegster die blijkbaar van naderbij enkele martial arts grepen bestudeerd heeft. Daar is ook de jongen uit het verleden van Ray die echter aan een vorm van geheugenverlies lijdt. En ga zo maar door.

De tekeningen van Ray zijn erg geslaagd te noemen. Een beheerste, semi-realistische stijl die erg aangenaam is en een groot publiek zal aanspreken. Ook de af en toe voorbijflitsende sexy scènes zijn mooi in beeld gebracht. Yoshitomi is in dat opzicht een verrijking voor de ons bekende mangawereld.

Ray begint sterk. De plot is mooi uiteengezet in het eerste volume, en de verhaaltjes lezen lekker weg. De tekenstijl zal een groot publiek aanspreken, en de link naar het Blackjack universum van Tezuka geeft deze manga net dat tikkeltje extra. Zeker eens van naderbij bekijken dus.