Ratman

Mangaka: Inui Sekihiko

Kana France werd groot dankzij een ijzersterke shonen catalogus, met als absolute bestseller natuurlijk Naruto. Kana putte vooral uit het aanbod van Weekly Shonen Jump om hun shonen catalogus aan te dikken, maar al snel bleek dat niet elke manga uit het populaire voorpublicatiemagazine ook in Frankrijk scoorde. Als het niet meer lukt met een shonen uit Weekly Shonen Jump, dan proberen we gewoon een shonen van een andere uitgeverij, dacht Kana, en zo belandden ze bij Ratman van uitgeverij Kadokawa.

We schrijven de nabije toekomst. De wereld ziet er nog net hetzelfde uit als nu, behalve dat er een beroep is bijgekomen, namelijk dat van superheld. Superhelden maken deel uit van het straatbeeld, in die mate dat ze worden ingehuurd door bedrijven om reclame te maken voor hun producten.

Shuto is een vijftienjarig opdondertje dat ervan droomt superheld te worden. Alleen is hij zo klein dat hij vreest nooit zijn diploma van superheld te zullen ontvangen. Op een dag wordt hij ontvoerd en gedrogeerd door de organisatie Jackal. Zij geven hem een toestel waarmee hij een superheld kan worden. Hij moet enkel een contract tekenen waarmee hij zich verbindt aan Jackal. Shuto is door het dolle heen. Eindelijk komt zijn droom uit! Eindelijk zal hij het onrecht kunnen bestrijden als superheld! Niets is echter minder waar… Jackal is een criminele organisatie die Shuto wil gebruiken als… super vilain. Shuto wordt… de slechterik van het verhaal…?!

Ratman is een manga rond super heroes. Een thema dat we eerder in de Amerikaanse comics terugvinden dan in de Japanse manga. Natuurlijk wordt het hier gebracht met de typische shonen humor en gekende clichématige personages. Het uitgangspunt is echter origineel en wordt ook leuk uitgewerkt. Ratman kent als shonen een erg klassieke opbouw met stereotype personages maar alles zit zodanig goed in elkaar dat je als lezer onmiddellijk wordt meegesleept in de verhalen van Shuto als Ratman.

Mangaka Inui Sekihiko was mij onbekend maar levert een erg leuke shonen af. Qua doelpubliek kan je het vergelijken met iets als Mär. Prettig getekend en erg klassiek maar door het leuke uitgangspunt zal dit ook voor shonen veteranen luchtig leesplezier vormen.

Vaak hebben shonen moeite mij nog te doen wegdromen, maar Ratman had duidelijk weinig problemen om mij volledig mee te nemen naar de wondere wereld der superhelden. Leuke weglezer!