Prophecy – The Copycat

Mangaka: Tetsuya Tsutsui / Hitomi Houjo / Fumio Obata
Uitgever: Ki-oon
Volumes Frans: 3
Volumes Japans: 3
Score:

6.5 of 10 stars

Bespreking door Koen Smet

Prophecy – The Copycat is de nieuwe manga van Tetsuya Tsutsui. Het is een spin-off van het eerder gerecenseerde Prophecy waarvan je elders op Mangaheuvel een review vindt. Prophecy the Copycat werd bedacht door Tetsuya Tsutsui met als coscenarist Hitomi Houjo. Opvallend is ook dat Tsutsui niet zelf de tekeningen voor zijn rekening neemt. Tekenaar van dienst is hier Fumio Obata.

In Prophecy the Copycat volgen we drie jongeren die opgroeien in een achtergestelde buurt. Het enige wat de jeugdvrienden Takeru, Sota en Kyoko rechthoudt is hun droom om ooit hun wijk te verlaten. Op naar een beter leven. Maar behoort dat wel tot hun mogelijkheden? Ze zitten op de slechtste school van de regio en hebben geen nagel om aan hun gat te krabben.

Alcohol, geweld en prostitutie behoren tegen wil en dank tot hun dagelijkse wereld. Wanneer Kyoko het slachtoffer wordt van een brutale groepsverkrachting slaan de jongeren aan het denken. Ze willen zich spiegelen aan Paperboy, de gemaskerde held die het onrecht bestrijdt en de zwaksten van onze maatschappij hun trots teruggeeft. Waarom zouden ze geen copycats worden van deze Paperboy en zelf het recht in eigen handen nemen?

De vrienden zullen zich opwerpen als anonieme strijders tegen onrecht. Oog om oog, tand om tand. Criminelen zullen niet veilig meer zijn voor het oordeel van de Paperboy copycats. Een erg gewelddadig oordeel met enkel de dood als gevolg…

Prophecy the Copycat is een harde manga waarin seks en geweld welig tiert. Het ruwe karakter van de Tsutsui manga wordt hier erg expressief en visueel in beeld gebracht door tekenaar Fumio Obata. En eerlijk gezegd wordt de nadruk iets te veel gelegd op het geweld in tegenstelling tot de eerdere manga van Tsutsui die voornamelijk maatschappijkritiek brachten.

Wij zijn hier op Mangaheuvel best wel fan van Tetsuya Tsutsui, maar Prophecy the Copycat is allesbehalve kenmerkend voor zijn oeuvre. Slecht is het niet, maar de sfeer en teneur van de driedelige manga is eerder plat geweld, dan doordenken over onze moderne maatschappij.