Prison Lab

Mangaka: Chiho Minase / Kantetsu
Uitgever: Panini

4 of 10 stars

Prison Lab is een spannende horror manga getekend door Chiho Minase en ontsproten aan het (waarschijnlijke ziekelijke) brein van Kantetsu. De seinen manga die in het Japans Kangoku Jikken getiteld werd, wordt in het Frans uitgegeven door Panini Comics.

Aito Eyama wordt dagelijks zwaar gepest op school door een groepje jongeren onder leiding van Aya Karishima. De pesterijen gaan erg ver en Eyama staat op het punt er volledig onderdoor te gaan. Was er maar een manier dat ofwel Karishima, ofwel hij gewoon kon verdwijnen… Net op dat moment valt er een brief in de bus waarin Eyama uitgenodigd wordt om mee te doen aan een wel heel bijzonder “spel”…

De regels van het spel zijn eenvoudig. Eyama moet één iemand aanduiden die gedurende een maand lang gevangen gehouden zal worden. Eyama mag alles wat hij maar wil doen met die persoon. Alleen mag die persoon niet raden wie hij is. Als ze zijn naam raadt wint de gevangene het spel. Als de gevangene zijn identiteit niet raadt, dan krijgt Eyama 10 miljoen yen. Voor Eyama geldt er slechts één regel: de gevangene moet het spel overleven.

Uiteraard duidt Eyama Karishima aan als zijn gevangene. Eindelijk zal hij wraak kunnen nemen. Maar zal Karishima niet snel doorhebben wie er zich achter het masker verbergt? En zal een zwakkeling als Eyama zijn gevangene wel kunnen kraken of zal Karishima het mentale spel meester blijven?

Al snel wordt duidelijk dat Eyama en Karishima niet het enige zijn die het spel spelen. In het gebouw waar Karishima gevangen wordt gehouden zijn er nog meer mensen het spel aan het spelen… of aan het ondergaan. En wie is de mysterieuze organisatie die dergelijk gewelddadig en manipulatief spel organiseert?

Prison Lab is een gruwelijke manga. De aangekondigde spanning en horror zijn eigenlijk te herleiden tot ziekelijk geweld. Onmogelijk ook om je aan de personages te hechten want waar eerst Eyama wordt neergezet als slachtoffer en Karishima zijn leven lijkt te verwoesten door haar pestgedrag, wordt al snel duidelijk dat er in Eyama een ziekelijke geest huist en dat Karishima een achtergrond heeft waar we dan weer medelijden zouden mee moeten krijgen.

Kortom, hou je van manga waarin het draait rond manipulatieve spelletjes én spoor je niet goed, dan kan Prison Lab jouw ding zijn, maar voor de anderen zal dit waarschijnlijk de grens van het ziekelijke net te vaak overschrijden.