Planètes

Mangaka: Makoto Yukimura
Uitgever: Génération Comics
Volumes Frans: 4

Planètes van Makoto Yukimura is een echte science-fiction manga. De mens heeft de stap naar de ruimte gezet en zoekt er natuurlijk rijkdommen om onder meer in zijn energieverbruik te voorzien. In Planètes komen allerlei onderwerpen naar boven die ons zowel op humaan vlak als op filosofisch vlak doen nadenken over wat de toekomst ons kan brengen, zonder daarom belerend te worden of een goed verhaal uit het oog te verliezen. Ik kan nu al zeggen dat het juist daarom een manga is die iedereen zal aanspreken, je kan Planètes immers op verschillende niveau’s lezen. Enkel de liefhebbers van pure actie zullen zich misschien bekocht voelen.

Het verhaal begint met een proloog die zich afspeelt in het jaar 2068. We volgen een koppeltje dat een vlucht maakt met een ruimtependel op weg naar Engeland. Het noodlot slaat echter toe. Een stuk ruimtevuil raakt een venster en het ruimteveer crasht. De vrouw sterft, de man overleeft het tragische ongeluk op miraculeue wijze. Hij was immers een koffie gaan halen achteraan het schip waar de impact het kleinst was.

Het verhaal springt dan enkele jaren vooruit en we volgen een ruimteschip dat ruimteafval moet opruimen om dergelijke ongevallen te voorkomen. We leren de drie bemanningsleden kennen en merken al snel de stille Yuri op die een zwar verleden met zich mee blijkt te dragen. Al snel komen we te weten wie hij is.

Het hoofdpersonage is echter de jonge astronaut Hachimaki. Hij ziet dit opruimwerk als een tussenstap in zijn carrière. Zijn grote droom is immers het heelal te doorkruisen in zijn eigen ruimteschip. Maar voorlopig doet hij opruimwerk samen met Yuri en Fee, hun vrouwelijke chef.

We volgen dus de ‘avonturen’ van Hachimaki en zijn kompanen. Planètes is echter een realistische science-fiction manga dus verwacht hier geen gevechten met bloeddorstige aliens, of ontdekkingsreizen naar exotische planeten. Nee, we volgen drie astronauten en hun leven in het heelal. Yukimura heeft er duidelijk zijn werk van gemaakt en we leren meer over bijvoorbeeld de ziektes die astronauten kunnen krijgen omdat ze zoveel tijd in de ruimte doorbrengen. Allemaal erg sterk naar voren gebracht in de manga. Het past allemaal perfect in het verhaal en nergens krijg je de indruk dat de mangaka een twist aan zijn verhaal geeft om toch maar dit of dat interessant weetje te kunnen vermelden. Nee, alles loopt vloeiend in elkaar over.

Planètes is een pareltje. De tekenstijl is realistisch en Yukimura beheerst alle aspecten van zijn palet. Ook een pluspunt voor de kleurenpagina’s die erg mooi zijn gedaan. Het scenario is al even prachtig. Kortom, het valt me moeilijk een negatief punt te vinden aan deze uitstekende manga. Het enige waar ik voor waarschuw is het wel erg lage actiegehalte. Buiten een terroristische aanslag van milieuactivisten is dit een manga die een heel ander doel voor ogen heeft dan de lezer vertieren met snelle actiescènes. Planètes speelt zich immers af aan een tempo dat in de ruimte niet zou misstaan. Prachtige strip die in geen enkele collectie mag ontbreken.