Pays des Cerisiers (Le)

Mangaka: Fumiyo Kouno
Uitgever: Kana
Volumes Frans: 1
Volumes Japans: 1
Score:

9 of 10 stars

Bespreking door Koen Smet

De “Made In” collectie is een a-typisch Kana onderdeel. Hier vinden we geen populaire shonen reeksen die commercieel moeten uithalen, maar wel intimistische, prestigieuze reeksen, of vaak one-shots, die Kana baas Yves Schlirf graag bestempelt als ‘zijn persoonlijke favorieten’. De collectie aanziet hij als zijn speeltuin.

“Le Pays des Cerisiers” is alweer een one-shot dat van zich liet horen want het won niet minder dan de Tezuka prijs. Een stempel waarmee Kana natuurlijk graag uithaalt als verkoopsargument. Een prestigieuze collectie die heus niet moet renderen, maar je hebt natuurlijk graag dat zoveel mogelijk mensen die pareltjes ontdekken…

Dit one-shot dat twee aan elkaar gelinkte novelles bevat heeft als achtergrond Hiroshima en de gevolgen van de atoombom. Kernarsenalen zijn nog steeds alom actueel op vlak van wereldpolitiek, en het is dan ook belangrijk dat we nooit de geschiedenis vergeten.

Ook in onze eigen Vlaemsche taal kunnen we tegenwoordig kennismaken met een krachtige manga die handelt over Hiroshima en de gruwelen van de bom, met name in ‘Gen in Hiroshima’ uitgegeven bij uitgeverij Xtra.

In ‘Le Pays des Cerisiers’ volgen we drie generaties geboren en getogen op de achtergrond van het Hiroshima van net na de bom. In de eerste novelle ‘La ville du Yûnagi’ volgen we Minami tien jaar na de bom. Zij heeft haar twee zussen en vader zien sterven, maar neemt het leven zoals het komt.

In de twee hoofdstukken die de tweede novelle vormen – en tevens het hoofdverhaal ‘Pays des Cerisiers’ – volgen we de kleinkinderen van Minami’s moeder. De directe gevolgen van de atoombom ebben weg, maar nog steeds blijven de gevolgen sluimeren op de achtergrond. Ook voor de mensen zelf lijkt het leven steeds minder en minder te draaien rond radioactiviteit en de gevolgen hiervan, maar toch blijft dit een belangrijk onderdeel in hun leven.

De ‘hibakusha’ zijn mensen die slachtoffer zijn geworden van de atoombom. Ook vijftig jaar na data is het frappant dat bepaalde tekortkomingen systematisch – en gemakkelijkheidshalve – op de gevolgen van de bom te steken, zonder rekening te houden met de persoonlijke achtergrond van bepaalde personen.

Ook in Tchernobyl is de mensheid getroffen door radioactiviteit. En nu weten we ook dat de radioactive wolk tot in West-Europa heeft huisgehouden. Nog steeds is het quasi onmogelijk in te schatten met welke gevolgen wij hier te maken hebben gekregen door de kernramp in Tchernobyl.

‘Le Pays des Cerisiers’ is geen ‘oorlog tegen de oorlog’. Nergens wordt er met de vinger gewezen naar eventuele schuldigen. Nergens komt de oorlog tersprake. Fumiyo Kouno toont enkel de gevolgen van de bom, van de radioactiviteit, van de oorlog. En dat doet veel meer dan een militant manifest…

Een aanrader voor wie zich eens wilt verdiepen in een – moeilijke – manga over liefde, eenvoud, en de bom.