One-Punch Man

Mangaka: Yusuke Murata / One
Uitgever: Kurokawa
Volumes Frans: 1
Volumes Japans: 10
Score:

8.5 of 10 stars

Bespreking door Koen Smet

One-Punch Man begon in 2009 als een webcomic van mangaka One (gelukkig een pseudoniem en niet de echte naam van de man). Al snel werd de serie zo populair dat One gecontacteerd werd door tekenaar Yusuke Murata die ermee naar Shueisha trok in 2012. Met een ongekend succes tot gevolg en onder meer een anime die vanaf het najaar van 2015 werd uitgezonden.

One-Punch Man is het pseudoniem van Saitama, een oersterke, kaalhoofdige, ietwat naïeve kerel. Saitama woont in Z-stad en daar is het best wel onrustig. Op regelmatige tijdstippen wordt de stad opgeschrikt door slechteriken, monsters en demonen… Gelukkig weet Saitama hen allemaal met een stevige punch te verslaan. Misschien wordt de titel van de reeks je al wat duidelijker…

Saitama zal tijdens zijn avonturen kennismaken met de cyborg Genos die zijn vriend en discipel wordt/wilt worden. Samen zullen ze zich inschrijven bij een vereniging van superhelden die al enkele jaren de officiële instantie zijn die zich bezighouden met de orde in de wereld.

En zo krijgen we een enorm lekker weglezende shonen die bij mij een beetje het gevoel van een moderne Dragonball losweekte. Saitama is oersterk, té sterk om normaal te zijn, en heeft ook dat onschuldige van Goku in zich. One-Punch Man neemt zich ook nergens serieus. Het is allemaal erg over the top en grappig.

In een genre dat me al lang niet meer weet te boeien, de simpele vecht-shonen, weet One-Punch Man een frisse wind te laten waaien. Niet omdat het origineel of vernieuwend is, integendeel, maar juist omdat het binnen de gekende clichés een luchtige sfeer weet te creëren die bij mij alvast in de smaak viel.

One-Punch Man is een veelbelovende shonen van Shueisha. Dat de manga in Frankrijk bij Kurokawa terechtkomt wijst ook op een verschuiving op de Franse markt. OPM is echt een titel die vroeger bij Kana of Glénat gepubliceerd zou zijn. Dat Kurokawa met de rechten gaat lopen bewijst dat de Franse markt meer dan ooit open ligt aan de top met uitgeverijen als Kurokawa en Ki-oon die klaar zijn om de fakkel van Kana (Naruto) en Glénat (One Piece) over te nemen.