Number 5

Mangaka: Taiyo Matsumoto
Volumes Frans: 8

Kana is vooral gekend om hun shonen manga zoals Naruto, Hunter X Hunter, Slam Dunk, en ga zo maar door. Ze hebben nu echter ook de ‘Made in Japan’ collectie waarin reeksen voor volwassenen aan bod zullen komen. De twee mangaka die hierin de spits afbijten zijn Jiro Taniguchi (Sommet des Dieux) en Taiyo Matsumoto (Number 5). Beide heren zijn reeds bekend bij het Franse publiek en we kunnen hen dus bezwaarlijk ontdekkingen van Kana noemen, but who cares zolang we hun werken maar te lezen krijgen.

In deze review zal ik de science fiction manga ‘Number 5’ van Taiyo Matsumoto bespreken. We kennen Matsumoto nog van ‘Printemps Bleu’ en ‘Frères du Japon’ die bij mij eerder lauwtjes onthaald werden, maar Matsumoto liet ook ‘Ping Pong’ op ons los en deze manga wist me dan wel weer volledig te bekoren. Ik was dus benieuwd hoe Matsumoto het er vanaf zou brengen met het science fiction genre.

Number 5 speelt zich af in een fictieve wereld waar de lezer weinig vanaf weet. De locatie is blijkbaar wel onze blauwe planeet maar in welk tijdperk, en wat er gebeurd is om onze maatschappij zo te veranderen wordt niet (of althans “nog” niet) belicht door de succesvolle mangaka. De lezer moet dus vele lacunes zelf invullen.

We volgen Number Five, kortweg Five, die het Rainbow collectief de rug toedraait en op de vlucht slaat. Het verhaal begint wanneer Five Nine vermoordt. Nine was door One achter Five gestuurd om hem te liquideren. Iedereen nog mee?

In de wereld waarin we ons bevinden heeft het Rainbow collectief veel macht. Ze vormen zo een beetje de elitetroepen van het leger en zijn ware helden voor het volk. Het Rainbow collectief bestaat uit negen mensen, elk gekenmerkt door hun eigen nummer dat betrekking heeft op het continent waarover zij heersen. Five was bijvoorbeeld de leider van het huidige Europa, en Nine regeerde over Japan. De Japanse vertegenwoordiger wordt dus al op de eerste pagina’s het hoekje omgeholpen. Zal wel niet onbewust zijn gebeurd de psychologie van Matsumoto kennende.

Het verhaal draait rond de zoektocht naar Five die ten alle koste moet uitgeschakeld worden. Five was echter de scherpschutter van Rainbow en één voor één zullen de andere Numbers het onderspit moeten delven. Kan Five gestopt worden? Zal het uiteindelijk een confrontatie tussen Five en One worden die een einde maakt aan het conflict? Wat is de rol van Papa, de leider van Rainbow die altijd in een konijnenpak rondloopt?

Number 5 is een manga die mee door de lezer moet gemaakt worden. Matsumoto geeft hints maar de lezer zal ook heel wat denkwerk moeten verrichten om de stukjes van de puzzel mooi in elkaar te laten vallen. Het tekenwerk van Matsumoto is zoals steeds erg uniek. Zelfs de kaders worden zonder lineaal getrokken, alles werd met de losse hand getekend.

Number 5 wist mij te bekoren, maar het is veel minder toegankelijk dan Ping Pong wat ik toch nog hoger inschat. Ben je nog niet in aanraking gekomen met een werk van Matsumoto dan zal ik je ook eerder Ping Pong aanraden. Number 5 is een werk dat voor vele lezers te abstract zal blijken. Als je openstaat voor wat alternatieve manga met een al even alternatieve tekenstijl dan ben je gewoon verplicht Number 5 te kopen. Kana levert hier in elk geval een schitterende uitgave af met een sterk aanbod teksten aan het eind van de manga die het universum van Matsumoto belichten. Ook de kleurenpagina’s zijn perfect geslaagd en het reliëf op de cover is nog mooier dan dat bij Gantz.