Nouvelles d’Hiroki Endo

Mangaka: Hiroki Endo
Uitgever: Génération Comics

Hiroki Endo kennen we natuurlijk vooral van zijn meesterwerk, het magistrale ‘Eden’. Van deze titel vind je een lovende review terug elders op deze site. Vaak is het zo dat succesrijke auteurs de kans krijgen hun ding te doen met enkele kortverhalen. We moeten dan altijd goed in het oog houden of de uitgeverij gemakkelijk geld wilt binnenhalen door oude, minderwaardige werken van een mangaka te bundelen, of als de uitgeverij een toegeving doet aan de mangaka en hem de kans geeft even wat verhalen te tekenen zonder de druk van een wekelijkse of maandelijkse publicatie. Bij de ‘Nouvelles’ van Hiroki Endo blijkt het toch om de tweede mogelijkheid te gaan als je de sterke kwaliteit van de kortverhalen in acht neemt. Gelukkig maar.

In het voorwoord dat gepubliceerd wordt in het tweede volume van ‘Nouvelles – Hiroki Endo’ kunnen we lezen dat de mangaka graag eens andere thema’s aankaart dan in zijn langlopende serie ‘Eden’ en dat hij daarom deze kortverhalen schreef. Ik trek deze reden toch even in twijfel aangezien de thema’s die we terugvinden juist vooral in dit tweede volume van ‘Nouvelles’ erg dicht aanleunen bij de plot en de algemene sfeer van ‘Eden’. De mensen die ‘Eden’ lezen zullen dan ook al onmiddellijk kunnen zeggen tijdens welke volumes van ‘Eden’ Hiroki Endo deze verhalen schreef.

Hoe bespreek je nu een bundel met kortverhalen? Wel, je bespreekt gewoon even kort enkele verhaaltjes natuurlijk! Gemakkelijkheidshalve zal ik hier de vier verhaaltjes van het tweede volume bespreken.

Het eerste verhaal gaat door het leven onder de titel ‘Hang’. Gedurende vijftig pagina’s worden we ondergedompeld in een wereld die boven aarde hangt. Het lijkt wel of we ons even in ‘Gunnm’ bevinden. We volgen het hoofdpersonage dat samen met zijn vriendin op zoek gaat naar het einde van de wereld. Het duo wordt bijgestaan door de broer van het meisje wiens ziel na zelfmoord te hebben gepleegd werd ondergebracht in een kleine robot. De robot heeft een aanleg voor perverse handelingen…

In ‘Lycéenne de l’an 2000’ gaat Hiroki Endo de autobiografische weg op. Vierendertig pagina’s waarin we een fictieve Hiroki Endo volgen die samen met zijn assistenten in hun studio de meisjes volgt die onder hun balkon passeren. Endo speelt gitaar terwijl de assistenten het tekenwerk doen. Een verhaal over hoe je opgroeit, en hoe je het verleden achter je laat.

De hoofdbrok in dit tweede volume van ‘Nouvelles d’Hiroki Endo’ is ‘La Gare’. Dit verhaal wordt uitgesponnen over twee hoofdstukken en beslaat maar liefst 130 pagina’s. De zoon van een maffiabaas heeft het moeilijk met de levensstijl van zijn vader en komt, zoals elke puber, tegen hem in opstand.

Het laatste verhaal is ‘Boys don’t cry’ en wordt gespreid over de resterende zes pagina’s. Een verhaal dat duidelijk maakt dat je op een erg simpele wijze perfect de homoseksualiteit van enkele personages kan weergeven. Prachtig.

Deze bundel is net zoals het eerste volume een must-have voor de Endo fans. Ben je nog niet bekend met zijn universum dan raad ik je echter toch in de eerste plaats ‘Eden’ aan waarin Endo meer ruimte heeft om zijn denkbeelden weer te geven.