Nouvel Angyo Onshi (Le)

Mangaka: Youn In-Wan / Yang Kyung-Il
Volumes Frans: 10
Volumes Japans: 12

Le Nouvel Angyo Onshi is een manga getekend door… Koreanen. We spreken hier echter niet van een manwha (= Koreaanse strip) omdat de auteurs deze strip specifiek voor de Japanse markt schrijven. De namen van deze heren? Youn In-Wan schrijft het scenario, en Yang Kyung-Il staat in voor de tekeningen. Jawel, het is even wennen als je Japanse namen gewoon bent.

Het verhaal speelt zich af in het verre Aziatische land Jushin. De vrede werd er bewaard door de Angyo Onshi’s. Sterke krijgers die met hun amulet een leger konden oproepen dat onrecht bevocht. Aan de dynastie die het land regeerde komt echter een einde, en de Angyo Onshi’s worden vernietigd. Behalve één…

We volgen natuurlijk die laatste overblijvende Angyo Onshi die nog steeds op zijn manier het kwaad in de wereld zal bestrijden. Al heeft hij ook een persoonlijke agenda, met vijanden uit het verleden waarmee hij wil afrekenen.

Le Nouvel Angyo Onshi is een heroïc-fantasy manga, wat wil zeggen dat onze held op zijn reis enkele kompanen zal krijgen die hem zullen vergezellen. Mun-Su, de held, moet natuurlijk beschermd worden door een persoonlijke lijfwacht en dat zal al snel de erg bevallige Sando blijken te zijn. Heel het eerste volume, dat kan gelden als een soort inleiding, staat trouwens in het teken van haar verleden en haar eerste ontmoeting met Mun-Su. In de loop van de volumes zullen zij ook nog een schildknaap ontmoeten die al eerder een Angyo Onshi als meester had.

Het verhaal van Le Nouvel Angyo Onshi, oftewel “Shin Angyo Onshi”, is altijd weer gebaseerd op oude Koreaanse legendes. De auteurs maken er trouwens een gewoonte van aan het einde van elk hoofdstuk uit de doeken te doen welke legende ze ditmaal hebben besproken en wat ze wel of niet veranderd hebben om het geheel homogeen te houden. Dit is erg interessant voor de mensen die hier graag wat over weten, maar het moet gezegd dat je niet te weten zou komen dat ze zich telkens op een legende baseren als ze het niet zelf zouden zeggen. Wat er alleen maar op wijst dat ze een erg goede beurt maken in scenarioschrijven. Op het vlak van de plot zit alles dan ook piekfijn in orde. Allemaal erg interessant om volgen.

De tekenstijl wil zich realistisch en Yang Kyung-Il slaagt hier op meesterlijke wijze in. Ook de vechtscènes waarin Sando het moet opnemen tegen aartsgevaarlijke vijanden zijn erg mooi in beeld gebracht en duidelijk te volgen. Deze twee Koreanen vormen duidelijk een op elkaar ingewerkt duo dat nog brokken zal maken in Japan. In Korea verdienden ze hun strepen trouwens met de manwha ‘Island’ die bij ons verscheen bij Génération Comics.

Le Nouvel Angyo Onshi is een verrassend sterke manga. Heroïc-fantasy die menig lezer zal weten te boeien. Ook de humoristische noot die er af en toe inzit maakt dit alles erg luchtig en een plezier om te lezen. Een aanrader uit onverwachte – Koreaanse – hoek.