Nouilles Tchajang

Mangaka: Chi Kyu-Sok / Byun Ki-Hyun

Kana kennen we vooral van de lekker weglezende shonen manga, maar natuurlijk ook van hun meer prestigieuze Made In collectie die zich richt op een ouder – en ook wel rijker – publiek.

Made In omvat niet enkel de Japanse manga maar omhelst het geheel van Aziatische strips. De manhwa ‘Cours, Bong-gu’ werd hier reeds eerder de lofzang gezongen op de Heuvel, en tegelijkertijd kwam ook Nouilles Tchajang op de markt. Ook een Koreaanse strip, ditmaal getekend door een duo en gebaseerd op een recente roman.

Ondanks de ‘lekker’ klinkende titel gaat het hier dus niet om een cooking shonen waarin het om eten en/of recepten draait. Hier dus geen jonge leerling die brood leert bakken zoals in Yakitate Japan.

We volgen het 17-18-jarig hoofdpersonage dat zijn ouders en geboortestadje de rug heeft toegekeerd en in een andere stad op zoek is naar werk. Ondanks de economische crisis vindt hij al snel een (slechtbetaald) baantje als noedelskoerier. De Koreanen bestellen blijkbaar geen pizza, maar wel noedels om thuis gebracht te worden. Naast koerier is hij er ook een beetje manusje-van-alles. Hij leert er een vak.

Ondanks dat hij altijd de beste van de klas was, en hij een liefhebbende vader heeft, voelt het hoofdpersonage dus de drang om zijn geijkte leventje achter zich te laten. Misschien bang om vastgeroest te geraken in dit leventje dat voor hem werd uitgestippeld? Misschien kan hij het niet meer onder ogen zien hoe zijn vader zijn moeder behandelt? Ja, maar in de eerste plaats wilt hij een verantwoordelijk persoon worden.

Het stadje waarin hij terecht komt is volop aan het moderniseren. De oudere bewoners zitten nog vol met tradities maar de jeugd denkt al anders en de moto tiert er welig. Ook komen er meer en meer nieuwe mensen die de modernisering in de hand werken door moderne kapsalons of supermarkten te openen. Al snel leert het hoofdpersonage een meisje kennen dat ook op de dool was en waarmee hij eindelijk goede gesprekken kan voeren.

In Nouilles Tchajang volgen we dus het hoofdpersonage wiens queeste het is volwassen te worden. Hij stapt uit de cocoon die z’n ouderlijke huis hem bood en gaat op eigen benen staan. De manhwa lijkt heel vaak autobiografische elementen te bevatten maar nergens vind ik daar iets van terug dus het kan ook gewoon sterk verteld worden.

De tekenstijl is erg zacht en aangenaam. Het album is volledig in kleur, zachte pastelkleuren die je doen genieten van elk plaatje. Het is dan ook niet echt de strip die je snel eens tussen de soep en de patatten gaat lezen, je neemt er best je tijd voor om je er in onder te dompelen. Net zoals bij ‘Cours, Bong-gu’ vinden we hier ook geen kopie van de mangastijl terug. Het Koreaanse duo beheerst hun eigen stijl en creëren daarmee een identiteit voor hun werk.

Net zoals ‘Cours, Bong-gu’ is dit een aangename verrassing. Ik ken de roman van Ahn Do-Hyun natuurlijk niet, maar Chi Kyu-Sok en Byun Ki-Hyun zijn erin geslaagd hier een one-shot neer te pennen dat los staat van het originele werk en dat de wat oudere lezer zeker zal kunnen boeien.