Nodame Cantabile

Mangaka: Tomoko Ninomiya
Volumes Japans: 20

Nodame Cantabile is al enkele jaren een van de absolute verkoopsuccessen in Japan. Toch duurde het enorm lang eer de manga in het Frans vertaald werd. Vele geruchten maar weinig concreets. En dat is niet echt een wonder want het is al eerder gebleken dat een succes in Japan niet altijd geëvenaard wordt in onze contreien… Gelukkig geeft Pika Nodame Cantabile nu toch een kans.

Shin’ichi Chiaki is de zoon van een internationaal erkende pianist. En dat muzikaal talent werd duidelijk via de genen doorgegeven want Chiaki is veruit de beste student aan de muziekuniversiteit waar hij piano leert. Hij droomt ervan om carrière te maken in Europa. Niets minder dan orkestmeester worden is zijn droom! Chiaki heeft echter vliegangst… en ook bootreizen schrikken hem af. En zo blijft hij aanmodderen in Japan…

Maar dan ontmoet hij Nodame, een excentriek meisje dat evenzeer talent heeft voor het pianospelen. Haar talent is echter anders dan dat van Chiaki. Chiaki zal Nodoma al snel bijschaven, maar ook Nodame heeft op Chiaki een grote invloed. Een wisselwerking tussen beide uitersten treedt op.

Nodame Cantabile is al de tweede manga van Tomoko Ninomiya die het tot een Franse vertaling schopt. Eerder bespraken we ook reeds Tensai Family Company. Deze reeks werd positief onthaald maar had toch ook enkele minpuntjes. Het hoofdpersonage kon bepaalde lezers iets teveel op de zenuwen werken. En waar Chiaki ook een ‘moeilijke’ jongen is om te vatten en duidelijk trekjes heeft van Katsuyuki Natsuki uit Tensai Family Copany, toch zijn de scherpste kantjes wat afgevlakt waardoor hij een aangenamer personage is om mee mee te leven. En ook bij Nodame Cantabile heeft de ‘tegenspeler’ van Chiaki een compleet tegengesteld karakter. Nodame is slordig, weinig verzorgd en ‘hoort’ de piano op een andere manier dan Chiaki. Toch zullen beide elkaar vinden… op één of andere manier.

Nodame Cantabile toont al vanaf het eerste volume al z’n kwaliteiten. Dat de reeks een bestseller is in Japan verbaast me niet. Dat de reeks hier z’n start al volledig gemist heeft verbaast me echter evenmin. Tomoko Ninomiya kiest met klassieke muziek niet alleen een moeilijk thema, bovendien ziet haar tekenstijl er allesbehalve ‘gelikt’ uit. Het jonge volkje dat nog steeds bepaalt of een manga aanslaat of niet, zal het boekje al snel weer wegleggen als ze de tekeningen zien. Slecht getekend? Helemaal niet! Maar niet op de maat van de jeugd.

Nodame Cantabile is een ijzersterke reeks met boeiende personages tegen een interessante, weinig geziene achtergrond. Geef de reeks zeker een kans en ontdek zelf waarom miljoenen Japanners hier zot van zijn.