Nanairo Inko

Mangaka: Osamu Tezuka
Uitgever: Asuka
Volumes Frans: 5
Volumes Japans: 5

Nanairo Inko – oftewel L’ara aux sept couleurs – is de tweede titel van Osamu Tezuka die uitgeverij Asuka publiceert in het kleine, handige bunko-formaat waarin ze ook al Blackjack uitgaven. En dat is niet de enige overeenkomst die Nanairo Inko heeft met Blackjack. Ook in deze vijfdelige reeks gaat het telkens weer om kortverhaaltjes met een mooi afgebakend thema.

In tegenstelling tot Blackjack handelt Nanairo Inko wel niet over een dokter die in de illegaliteit werkt. Nee, in deze reeks draait alles rond het theater. L’ara aux sept couleurs is een schitterende toneelspeler die inspringt wanneer er ergens dringend een toneelspeler nodig is. Hij kan elke rol aan en weet telkens weer bij elk publiek een staande ovatie los te krijgen. Hij is een genie op scène.

Een briljant man zoals L’ara aux sept couleurs werkt natuurlijk niet voor niks. Toch vraagt hij geen ereloon. Het enige wat hij wenst is dat niemand vragen stelt als er tijdens de opvoering vreemde dingen gebeuren. L’ara aux sept couleurs gebruikt zijn acteerkunstjes immers ook om de rijkelui in het publiek te bestelen. Hij is dus niet alleen een briljant toneelspeler maar ook nog eens een geniale dief.

Elk hoofdstuk begint met een klein tekstje over een bekend toneelstuk. Daarop zal het hoofdstuk op één of andere manier gebaseerd zijn. Meestal wordt het toneelstuk in kwestie opgevoerd, maar soms komt het ook op een andere manier aan bod. Zo is het leuk om in volume twee een toneelstuk terug te vinden van onze eigenste Maurice Maeterlinck. In een bewerking van “L’oiseau bleu” slaat er een gerobotiseerde auto op hol en L’ara zal hem moeten stoppen. Het is zowaar het langste hoofdstuk uit het boekje.

Het zijn dan wel telkens aparte kortverhaaltjes, maar toch loopt er een rode draad in Nanairo Inko. L’ara aux sept couleurs wordt natuurlijk in het oog gehouden door de politie. Telkens weer worden er diefstallen gepleegd wanneer hij een toneelstuk opvoert en voor één keer is de politie niet stom. Ze weten wel dat hij erachter zit, maar hoe vinden ze er bewijzen voor? L’ara is immers een meester in vermomming.

De politiecommissaris heeft echter een idee. Hij zal zijn dochter die behoort tot zijn beste manschappen de toneelspeler laten volgen. Zo komt het dat inspecteur Senri L’ara op de voeten volgt. Ze heeft echter één zwak punt: ze is allergisch aan vogels. En L’ara aux sept couleurs is natuurlijk vaak vergezeld van zijn… ara, wat een soort papegaai is. Dit zorgt voor soms voor hilarische momenten.

Een ander personage dat in volume 2 zijn intrede doet is de homohond. Dit is een hond die een erg sterke, doch ietwat melodramatische, acteur is, én hij is homo. Gewoonweg briljante humor.

Nanairo Inko valt voor sommigen wat licht uit in vergelijking met het gelijkaardige Blackjack. Ik ben het daar niet mee eens. Blackjack is donkerder en heeft ook wel meer diepgang, maar daar tegenover staat dat het leesplezier bij Nanairo Inko vergroot wordt door de alomtegenwoordige humor en dat de reeks gewoon veel luchtiger is dan het meesterwerk Blackjack. Nanairo Inko is simpelweg weer een erg sterke Tezuka-manga.