Naked Star

Mangaka: Oh! Great
Uitgever: Asuka

1 of 10 stars

Hoeveel keer Naked Star werd uitgesteld heeft niemand kunnen bijhouden. Het was één van de titels die reeds ten tijde van Iku Comics werd aangekondigd en nadien keer op keer door uitgeverij Asuka die nadien de rechten had op de titel werd uitgesteld. De reden is onduidelijk maar wel bekend is het spreekwoord ‘van uitstel komt afstel’ en misschien was dat voor deze titel beter bewaarheid geworden…

Ik beslis heel regelmatig enkel op een cover of ik een manga koop of links laat liggen. De cover van Naked Star wist me te bekoren en bovendien was een one-shot ideaal om toch ook eens iets van de bekende ero-mangaka Ogure Ito – oftewel Oh! Great – te lezen. Vaak vallen dergelijke impulsaankopen goed mee, hier dus niet.

Naked Star is een bundeling kortverhalen met erg uiteenlopende achtergrond. Het zogezegd dagdagelijkse leven aan de universiteit wordt afgewisseld met hardcore sciencefiction of een al dan niet spannende detective. De achtergrond mag dan wel afwisseling bieden, de hoofdbrok blijven de erotisch geladen scènes.

En bij die erotisch geladen scènes loopt het mis. Naked Star zou de visie van Oh Great op seksualiteit weergeven en als deze reclameslogan klopt dan kan ik enkel aanraden uit de buurt van de man te blijven. De erotiek in Naked Star is niet zacht, niet lief, niet opwindend, maar enkel pervers. Waarschijnlijk zal zelfs hier een publiek voor zijn maar dat zal dan toch een heel erg beperkt publiek zijn.

Op de tekenstijl van Oh Great kan je niets aanmerken. Zelfs bij de oudere verhalen ziet het er allemaal goed uit. Hetzelfde kan echter niet gezegd worden van zijn scenario’s die niet weten te boeien en zelden goed in elkaar steken. Het grootste probleem van Naked Star is echter de sfeer en de boodschap die de manga uitdraagt.

Naked Star is één van die manga’s waarvan je je afvraagt of het nu echt nodig was hier een westerse versie van te voorzien. Manga’s kennen een heel brede thematiek en zijn erg divers en het is positief dat we ook in onze contreien kunnen kennismaken met de diversiteit van de Japanse strip. Maar de niche die Naked Star kenmerkt hoeft voor mij niet in grote getalen aangevoerd worden.