Mystère de la Chair (Le)

Mangaka: Junji Ito

Uitgeverij Tonkam steunt al langer Junji Ito. De mangaka blijft ook één van de absolute toppers in het horrorgenre. Tonkam blijft one-shots uitgeven van Ito maar ze krijgen ook een ondertitel mee als de Junji Ito collection. Het eerste deel was Remina (eerder besproken op Mangaheuvel) en met Le mystère de la Chair bespreken we het tweede deel.

In tegenstelling tot Remina waarin het verhaal een volledig boekje besloeg bestaat Mystère de la Chair uit een bundeling kortverhaaltjes die verschenen tussen 1988 en 1994. Het is dan ook een erg heterogene samenstelling waarin enkel de horror een terugkerende factor is.

Alles komt aan bod bij Junji Ito: een onthoofde vrouw wiens hoofdhaar wraak neemt, jonge imkers die intelligente bijen verzamelen, lelijke eendjes die langzaamaan mooie zwanen worden maar dan wel plotseling overlijden,… De originaliteit van Junji Ito blijft één van z’n sterkste punten. Een kei in het bedenken van vreemde mysteries met een groot horrorgehalte.

De verhaaltjes halen allemaal het gewenste niveau om in een boekje gebundeld te worden maar het is toch het titelverhaal dat er echt bovenuitsteekt. Momoko is een lerares en één van haar leerlingen is de vreemde kornuit Chikara. Het jongetje lijkt aan een vreemde huidziekte te lijden maar als Momoko het jongetje thuis bezoekt komt ze er al snel achter dat diens moeder en tante er vreemde rituelen op nahouden. Wat is hier aan de hand?

Junji Ito is nu reeds enige tijd een gevestigde waarde, niet alleen in Japan maar ook in Frankrijk. Liefhebbers van horror zullen deze getalenteerde en gelauwerde mangaka nu wel reeds ontdekt hebben en zullen dan ook al uitgemaakt hebben of ze er fan van zijn of niet. In Mystère de la Chair doet hij gewoon meer van hetzelfde in kortverhaaltjes. De fans zullen hiervan smullen, de mensen die eerder niet bekoord werden zullen ook hier niet door overtuigd worden. Moet je Junji Ito nog leren kennen dan zou ik toch naar een reeks zoals Spirale grijpen of een one-shot dat slechts één verhaal beslaat zoals Remina.

Het werk van Tonkam blijft uitermate geslaagd voor Junji Ito’s werk. Ook deze cover heeft weer een leuke touch die we reeds kennen van de eerdere Junji Ito uitgaven. Telkens weer iets unieks en speciaals. Leuk extraatje.