Mushoku Tensei

Mangaka: Rifujin na Magonote / Yuka Fujikawa / Shirotaka
Uitgever: Doki-Doki
Volumes Frans: 18
Volumes Japans: 19

Mushoku Tensei is een populaire light novel geschreven door Rifujin na Magonote die al snel een adaptatie kreeg naar manga en anime. Hier bespreken we de mangaversie getekend door Yuka Fujikawa en Shirotaka maar we trekken ook de vergelijking met de anime.

Mushoku Tensei: Nouvelle vie, nouvelle chance is de titel die de manga krijgt in de Franse versie die wordt uitgegeven bij Doki-Doki, maar de reeks zal beter gekend zijn onder de internationale titel ‘Jobless Reincarnation’ die ook aan de anime wordt gegeven. ‘Isekai Ittara Honki Dasu’ is dan weer vlotjes bekkende originele titel van Mushoku Tensei. Wat.een.intro! Maar waar gaat deze reeks eigenlijk over?

Mushoku Tensei is een isekai waar een 34-jarige NEET uit onze wereld sterft en herboren wordt in een heroic fantasy wereld waarin hij de naam Rudeus Greyrat krijgt. Uiteraard sterft de man doordat hij aangereden wordt door een truck…

Rudeus is vastbesloten zijn herkansing anders aan te pakken dan het eerste leven dat hem gegund werd. Als volwassen gamer blijkt hij al snel de kneepjes van de magie die heerst in zijn nieuwe wereld onder de knie te krijgen. En even snel merkt Rudeus dat hij als kleine jongen veel sneller leert dan als de vadsige volwassene die hij voor zijn tragische sterfgeval was.

We volgen Rudeus die opgroeit in het gelukkige gezinnetjes van de Greyrats, een familie avonturiers. Rudeus’ vader is een befaamd zwaardvechter en ook zijn moeder was een doorwinterde avonturier. Met hun genen en het intellect waarover hij reeds beschikte, wil Rudeus opgroeien tot een gewaardeerd lid van de maatschappij. Maar zal hij daar ook in slagen?

Wat volgt is een snelle opeenvolging van fases in het jonge leven van Rudeus die we zien opgroeien tot een sterke jongeman die een expert wordt in de magie. Als lezer blijft het enorm boeiend omdat de fasen in het jonge leven van Rudeus elkaar snel opvolgen. Maar dan slaat het noodlot toe en moet Rudeus een nieuwe uitdaging aangaan. Eén die groter is dan alles wat hij tot dan heeft ondernomen…

We zien hoe Rudeus opgroeit in de heroic fantasy wereld met magie en naast de mensen ook allerhande andere rassen, maar wat als lezer ook enorm boeit is dat Rudeus toch ook gewoon iemand is die opgroeit en zijn identiteit zoekt. Voor hij stierf was hij dan wel volwassen, maar erg ervaren in het leven was hij als NEET niet. Maar de ervaringen die hij meenam uit zijn vorige leven, wil Rudeus wel gebruiken om in deze wereld een betere mens te worden. Want één iets wil Rudeus ten allen koste vermijden: opnieuw die loser van weleer worden.

Mushoku Tensei ontdekte ik in eerste instantie via de anime en ik was enorm verkocht aan het verhaal en de sterke pacing van het scenario. De manga vind ik iets minder uitgebalanceerd waardoor bepaalde karakterontwikkeling in de anime beter tot z’n recht kwam.

Toch blijven het verhaal en de personages van Mushoku Tensei boeiend genoeg om hier een leuke weglezer van te maken in het isekai vs heroic fantasy genre. Er zitten best wel wat ecchi scènes in deze seinen, al staan daar ook enkele sterke vrouwelijke personages tegenover waardoor het allemaal uitgebalanceerd blijft.

Waar wij verknocht waren aan de anime, liet de manga ons een tikkeltje op onze honger, maar dit blijft wel een leuke reeks voor de fans van het genre. En sowieso zal ik de manga blijven lezen om te weten hoe het verder gaat na de anime. Want wachten op het anime-vervolg, daarvoor was het verhaal iets te spannend!