Misérables (Les)

Mangaka: Victor Hugo
Uitgever: EPO

Over de eerste lading Graphic Classics van uitgeverij EPO waren we al enthousiast. Zowel Het Kapitaal als Oorlog en Vrede wisten ons te bekoren. Met de tweede lichting kwam niet alleen het tweede deel van Het Kapitaal op de markt, maar werd ons ook de Franse klassieker van Victor Hugo, Les Misérables, voorgeschoteld. Dat was toch één van de titels waar ik het meeste naar uitkeek. Benieuwd of ook Les Misérables de overzetting naar manga wist te doorstaan.

Les Misérables is nog steeds het verhaal van brooddief Jean Valjean die na zijn zware gevangenisstraf zijn leven wilt beteren. Hij slaagt daarin en het rechte pad leidt hem naar het meisje Cosette dat hij onder zijn hoede zal nemen. Zijn verleden als dief blijft hem echter achtervolgen. De hardnekkige inspecteur Javert gelooft immers heilig in het principe “eens een misdadiger, altijd een misdadiger.” Is Jean Valjean een rustig leven gegund of moet hij blijvend op de vlucht voor die ene misstap uit zijn verleden?

Deze hervertelling in mangavorm volgt hetzelfde stramien als de eerdere Graphic Classics. Een literaire klassieker die via een mangaversie de nieuwe generatie moet doen kennismaken met een meesterwerk dat anders misschien ongelezen achterblijft.

Tekenwerk en pagina-indeling blijven een ondersteunende rol hebben en trekken nergens de aandacht weg van het verhaal, de personages en de boodschap. Hier ook geen humoristische details zoals bij Oorlog en Vrede.

Les Misérables is wederom een echte aanrader. Victor Hugo’s klassieker blijft een meesterwerk en deze vereenvoudigde Graphic Classic versie weerhoudt de juiste accenten. De hoofdpersonages worden goed uitgewerkt en de boodschap blijft overeind. Ook de introductie van de personages aan het begin van het verhaal is een onmiskenbaar pluspunt waardoor je als lezer al wat houvast krijgt voor het verhaal aanvangt.

Een leuke introductie voor zij die Les Misérables nog niet gelezen hebben en een leuke herontdekking voor zij die het boek reeds in vervlogen tijden opensloegen.