Mars 0

Mangaka: Fuyumi Soryo
Uitgever: Génération Comics

De vijftiendelige shojo manga Mars van Fuyumi Soryo werd hier redelijk goed onthaald. Ook in Japan kende de manga een groot succes en als de mangaka dan beslist een prequel kortverhaal te schrijven dan keurt de uitgeverij dat allerminst af. ‘Mars 0’ is een one-shot waarin we de ontmoeting volgen tussen de twee belangrijkste mannelijke personages uit Mars, en dat zijn Tatsuya en natuurlijk Rei Kashino, the man himself. De bundel wordt opgevuld met twee andere kortverhalen van Fuyumi Soryo.

Zoals we weten draait het in Mars allemaal rond de relatie die Kira Asou en Rei Kashino met elkaar opbouwen. Hun relatie kent moeilijke momenten maar hun liefde overwint het telkens weer opnieuw. Kira zal hier echter een rol van weinig betekenis spelen. Het draait immers allemaal rond hoe Tatsuya in contact komt met Rei en hoe hun vriendschap tot stand komt.

Het verhaal leest lekker weg maar geeft je nergens het gevoel dat je nog in dezelfde donkere shojo manga Mars zit. Doordat Kira opvallend weinig in beeld komt mis je ook de interactie tussen de personages onderling. De relatie Rei-Tatsuya is immers die van gewoon twee vrienden, terwijl de relaties Tatsuya-Kira en Rei-Kira zoveel meer bieden qua diepgang.

De twee andere verhalen hebben niks meer met Mars te maken en staan dan ook los in deze bundel. In ‘Le sommeil du Lion’ draait het allemaal rond een jongen die niet veel waarde meer hecht aan het leven sinds hij in zijn jeugd het slachtoffer werd van een overval. Hij draagt immers een groot trauma met zich mee dat pas op het einde duidelijk wordt. Bij momenten een beetje te cliché-matig, maar dit verhaal vond ik toch veruit het beste van de drie.

Het derde verhaal ‘Un fruit d’un carat’ gaat over een meisje dat te weten komt dat haar vader een maîtresse heeft en dat haar ouders op het punt staan te scheiden. ze zoekt een gelijkgestemde ziel bij een knappe jongen die veel over haar blijkt te weten. Wie is hij?

Dit verhaal is niet slecht maar komt toch pas erg laat op gang voor een novelle te zijn. en dat is ook een beetje de teneur van de drie verhalen. Het einde is telkens weer sterker en pakkender dan het begin – iets wat voor een manga zelden het geval is.

Fuyumi Soryo bewijst dat ze telkens weer sterke ideeën heeft maar de invulling ervan haalt niet altijd het niveau dat we van haar mogen verwachten. De bundel leest vlot weg en zal de fans zeker leesplezier bezorgen, maar toch blijf ik dat tikkeltje op m’n honger, vooral wat betreft het titelverhaal wat toch de ‘drager’ van deze bundel moest zijn.

Mars 0 kan ik aanraden aan de fans van Fuyumi Soryo. Fans van haar reeks Mars zullen zich echter wat bekocht voelen doordat het verhaal van de Mars jongens er echt niet bovenuit steekt.