Maison Ikkoku

Mangaka: Rumiko Takahashi
Uitgever: Tonkam
Volumes Frans: 2
Volumes Japans: 10
Score:

8 of 10 stars

Bespreking door Koen Smet

Rumiko Takahashi is één van de meest populaire en best verkopende mangaka in Japan. Ook in Amerika haalt ze mooie successen met haar bekende reeksen. In Frankrijk blijft het succes echter volledig achterwege. Nochtans hebben zowat alle grote uitgeverijen het geprobeerd, maar telkens weer kregen ze een ‘njet’ van het Franse publiek. Ranma ½ en Urusei Yatsura bij Glénat, Inu Yasha bij Kana en Maison Ikkoku en verschillende one-shots bij Tonkam… Takahashi mag dan wel weinig verkopen in Frankrijk, haar fans kunnen wel bijna haar gehele oeuvre lezen in de taal van Molière.

Zelf had ik buiten enkele verdwaalde Ranma volumes nog geen kennis gemaakt met het werk van Rumiko Takahashi. Toen Tonkam Maison Ikkoku heruitgaf in een soort deluxe versie, vond ik de tijd rijp om me eens te wagen aan wat het meest gelauwerde werk van de mangaka is.

Yusaku Godaï is een mislukkeling. Vooral met z’n studies wil het maar niet lukken. Het pension waar hij een kamer huurt is dan ook weinig bevorderend voor een student. Het zit er namelijk vol lawaaierige individuen die maar wat graag de onhandige student stokken in de wielen steken wanneer deze net z’n boeken wil induiken.

Op een dag is het zover gekomen dat Godaï besluit het pension te verlaten. Maar net op dat moment verschijnt zijn muze ten tonele. De bevallige Kyoko Otonashi doet haar intrede en stelt zich voor als de nieuwe huisbaas. Godaï besluit alsnog te blijven…

Maison Ikkoku dateert van midden de jaren tachtig en kan je beschouwen als een voorloper van de sentimentele shonen. De mislukte student die maar niet in z’n ingangsexamen voor de universiteit weet te slagen en z’n tijd verdoet in een pension waar tevens z’n grote en vooral ongenaakbaar gewaande liefde verblijft. Het lijkt wel of Love Hina hier een ietsiepietsie op gebaseerd is.

Zowel het verhaal als de tekenstijl tonen duidelijk dat deze manga dateert uit de jaren tachtig. Jongere mangafans zullen raar opkijken als ze de tekeningen vergelijken met wat zij beschouwen als de typische mangastijl, maar ook jongere fans van Rumiko Takahshi zelf die haar kennen van recenter werk zoals bijvoorbeeld Inu Yasha zullen verbaasd opkijken als ze de evolutie die de mangaka heeft doorgemaakt vaststellen.

Maison Ikkoku draait dus rond de liefde die bloeit tussen Godaï en Kyoko. Natuurlijk zullen ze niet vanaf pagina 1 hun liefde aan elkaar verklaren. Dat zou iets te simpel zijn. Ondanks het feit dat de lezer al snel weet wat beide voor elkaar voelen, zullen de twee hoofdpersonages zelf geconfronteerd worden met allerlei toestanden en evenementen die de uiting van hun liefde naar elkaar toe in de weg staat.

Meestal zijn die problemen van humoristische aard en de humor speelt dan ook een primordiale rol in deze manga. Rumiko Takahashi laat emotionele scènes afwisselen of onderbroken worden door grappige, hilarische, compleet absurde gebeurtenissen die soms echter wel wat repetitief worden. In de loop van de reeks zou het sentimentele gedeelte echter steeds meer gaan doorwegen.

Maison Ikkoku is een sterke manga die als klassieker beschouwd kan worden. De plaats in de geschiedenisboeken voor deze reeks is reeds gereserveerd. Of misschien staat hij er zelfs al in… want voor vele mangaliefhebbers zal Maison Ikkoku immers te gedateerd zijn.