M

Mangaka: Masakazu Katsura

Zoals de trouwe bezoekers van de Mangaheuvel wel zullen weten is Masakazu Katsura één van m’n favoriete mangaka. Dat heeft hij dan vooral te danken aan het sublieme Video Girl, want nadien liet hij wel eens scenaristische steken vallen. Z’n enorm tekentalent bleef echter altijd overeind. Ik wist dan ook niet goed wat ik moest verwachten van het one-shot M.

Eiji Matsuda is al een hele poos verliefd op de prachtige Emi Mutsuki. Tijdens een vakantie aan zee verklaart hij haar zijn liefde. De jonge vrouw aanvaardt z’n liefde maar geeft als voorwaarde dat er geen seks bij te pas komt. Eenmaal ze overgaat tot de lichamelijke daad, verdwijnt de liefde immers. Eiji aanvaardt desalniettemin haar vreemde verzoek en de twee vormen een liefdevol koppeltje.

Maar Emi is uitermate knap, en de hormonen van Eiji zullen enorm op de proef gesteld worden. Hij besluit haar een duur uurwerk te kopen in de hoop op die manier de juiste sfeer te creëren om ’s avonds eindelijk over te gaan tot actie. Maar Emi doorziet z’n plannen en vanaf dan zal hun relatie escaleren tot iets heel intens; intens op welke manier, dat is aan de lezer om uit te vinden…

M gaat net die ene stap verder in het tonen en het beleven van de liefde en het seksuele, dan de eerdere sentimentele shonen van Katsura zoals Video Girl en I’’s. Langs de ene kant ben je gelukkig dat de prachtige cover niet ontsierd wordt door een 16+ label, langs de andere kant kan je enkel hopen dat dit niet gekocht wordt door de jongeren onder ons. Vooral de pin-ups aan het begin van M tonen wat in manga zelden getoond wordt.

Qua scenario verwachtte ik eerlijk gezegd niet veel van deze titel. Het moest een hevige titel worden die veel toonde. Katsura die zich uitleeft. De M staat niet voor niets voor de m van maso in sadomasochisme. En toch vond ik het verhaal overeind blijven gedurende de – korte – lectuur van dit one-shot van een luttele 50 pagina’s. De gevoelens waren er, de sfeer zat juist, het plaatje klopte. Het was niet zo extreem pakkend als een Video Girl natuurlijk, maar het zat allemaal juist met de inleving bij mij.

M bestaat ook nog uit een tweede – zowaar nog korter – verhaal. ‘A Virgin’ is een full color verhaaltje van enkele pagina’s dat leuk is voor de fans van Katsura maar dat je eerder als opvulsel in een artbook verwacht dan als volledig, losstaand verhaal. Het stelt met andere woorden niet veel voor als verhaal, wel als prachtig artwork.

Katsura toont hier toch weer dat hij perfect kan beschrijven wat gevoelens en liefde kunnen betekenen. Als je je kon inleven bij z’n vorig werk zal dit hier ook weer gebeuren. De tekenstijl gaat meer in de richting van wat hij deed in I’’s dan wat we nu te lezen krijgen in Zetman, maar gezien dit verhaal dateert uit 1996 is dat natuurlijk logisch.

M wordt uitgegeven in een formaat dat doet denken aan een traditionele strip, inclusief hard cover – en dito prijs. Het is dan ook echt een hebbeding voor de fans van Katsura. Iedereen zal grote ogen trekken bij de tekeningen, maar de fans zullen zeker ook kunnen genieten van het verhaal.