Luno

Mangaka: Kei Toume

Kei Toume kennen we vooral van het erg mooie ‘Sing yesterday for me’. Vooral haar werk bij Delcourt/Akata werd geprezen. De Franse tak van Kana pikt nogal graag welluidende ‘namen’ in bij de concurrentie en zo gebeurde ook met Kei Toumé. Kana publiceerde als derde Franse uitgeverij werk van Kei Toume, namelijk ‘Luno’.

Tito is een erg in zichzelf teruggetrokken jongen. Zijn vader overleed in de oorlog en z’n zus is sinds enige tijd naar de grote stad getrokken. Hij blijft alleen over met z’n moeder en houdt zich vooral bezig met het rondsnuisteren in de bibliotheek.

Op een dag ontmoet hij het straatmeisje Zeta. Zij is op de vlucht voor een gevaarlijke sekte die verantwoordelijk is voor de dood van haar ouders. Haar ouders waren voorname archeologen die onderzoek deden naar een stam die de doden weer tot leven kon wekken. Zeta’s enige aandenken aan haar ouders is een vreemd horloge. Om zeker te zijn dat de sekte dit belangrijke horloge niet in handen krijgt, vertrouwt ze het toe aan Tito…

En zo belandt Tito samen met Zeta in een mysterieus avontuur. In iets meer dan 150 pagina’s weet Kei Toume de lezer te boeien met warme personages en koude onsterfelijkheid. Zowel het scenario als de personages zijn sterk uitgewerkt voor een verhaal van dergelijke korte duur. Het is allemaal erg mooi om lezen, ook al is het allesbehalve een vrolijke huppeldepup manga.

Volgens sommige bronnen is Luno een onafgewerkte manga van Kei Toume maar daar is weinig van te merken. Het leest als een one-shot en is een mooi afgerond geheel. Het verhaal is zeker een aanrader voor de fans van de mangaka maar ook lezers die nog niet vertrouwd zijn met Toume’s werk zullen hier hun gading in vinden. Luno heeft een sterk verhaal en de tekenstijl van Toume heeft al eerder haar kracht bewezen.

Bovendien levert Kana hier een prachtig boekje af. De manga heeft zowaar een hardcover en dat is zelden gezien voor het pocketformaat. Door het beperkte aantal pagina’s is de harde kaft misschien soms wat onhandig bij het lezen, maar als afwerking kan het wel tellen. Prachtig. En al bij al blijft de prijs netjes binnen de perken. Zowel qua inhoud als qua afwerking is Luno een aanrader voor wie net dat tikkeltje meer zoekt.