Lovely Complex

Mangaka: Aya Nakahara
Volumes Japans: 16

Akata/Delcourt is vooral bekend voor hun sterke shojo reeksen. Ik denk dan in de eerste plaats aan Fruits Basket en Nana, maar ze geven ook de kans aan jonge talenten zoals Mari Okazaki. Lovely Complex moet alweer een sterkhouder worden bij hun gekoesterde shojo publiek, en omdat ik me vaak kan vinden in hun keuzes, schafte ik me de reeks blindelings aan.

Lovely Complex is het verhaal van het te grote meisje, Risa Koizumi (1m70) en de te kleine jongen, Atsushi Ootani (1m56). Deze twee vijftienjarigen zitten heel de tijd in elkaars haren, en net daarom gaat iedereen ervan uit dat ze een koppeltje zijn. Niets is echter minder waar. Ze kunnen elkaar echt wel niet luchten.

Koizumi heeft het door haar lengte moeilijk een liefje te vinden. De meeste jongens vinden haar immers te groot, en ze doet ook weinig om zichzelf sexy te doen voorkomen. Het liefst van al speelt ze een ganse nacht videospelletjes. Om er dan de dag nadien echt wel niet uit te zien.

Ootani voelt zich dan weer veel te klein om het hart van een meisje te veroveren. In tegenstelling tot Koizumi heeft hij echter wel een zeker succes bij de vrouwen, en ondanks zijn lengte doet hij het goed in het basketbalteam.

Het verhaal komt pas goed op dreef als beide protagonisten verliefd worden. Koizumi valt voor de grote, stoïcijnse Suzuki (hier een gewone jongen, geen moto), en Ootani koestert gevoelens voor de lieve bolleboos Chiharu, een goede vriendin van Koizumi. Ze zullen elkaar vinden en elkaar helpen hun grote liefde te veroveren. Maar alles loopt fout wanneer Suzuki en Chiharu voor elkáár blijken te vallen en niet voor onze bekvechtende hoofdpersonages!

Zo komt het verhaal dus op gang. Klassiek liefdesverhaal dat de lezer verblijdt met een lach en een traan. Wel spijtig dat veel grappige momenten compleet de mist ingaan door de Japanse verwijzingen, maar laat dat de sfeer niet bederven.

De lezer verwacht er zich natuurlijk aan dat Koizumi en Ootani ergens wel voor elkaar gaan beginnen vallen. Je merkt vanaf het eerste volume dat de twee enorm veel gelijkenissen vertonen zowel qua karakter als qua vrijetijdsbesteding. Dat ze beide gecomplexeerd zijn door hun lengte is natuurlijke de belangrijkste bindende factor. Zullen ze elkaar enkel bijstaan en moed inspreken of groeit er iets moois tussen hen beide? We zullen het snel genoeg te weten komen…

Lovely Complex is een aangename shojo die door de leuke tekenstijl erg vlot wegleest. Het is echter wel allemaal erg vrijblijvend en mist de diepgang die bijvoorbeeld een Nana of een Mars wel hadden. Ben je op zoek naar een leuke shojo die je met plezier leest, maar je nergens kopbrekens bezorgt? Dan is Lovely Complex een aanrader. Voor de rest weegt dit misschien net dat tikkeltje te licht.