Line

Mangaka: Yua Kotegawa

Mangaka Yua Kotegawa kennen we vooral van Anne Freaks en het reeds besproken – en erg sympathiek bevonden – Détenu 042. Met Line brengt Pika opnieuw een one-shot van haar uit.

Chiiko is een populaire scholiere. Ze heeft veel vrienden, maakt veel plezier en vooral haar wulpse boezem is erg in trek bij het andere geslacht. Wanneer ze op een dag een GSM vindt in het station zal haar leven drastisch veranderen. Het meisje wordt opgebeld op de mobiele telefoon en aan de andere kant van de lijn zal een mysterieuze mannenstem haar meedelen dat er iemand zelfmoord zal plegen. Hij deelt haar de tijd en de locatie mee. Wanneer Chiiko vaststelt dat de zelfmoord ook daadwerkelijk plaatsvindt, wordt haar rustige leventje overhoop gehaald. Ze krijgt opnieuw telefoon en de man deelt haar mee dat dit ‘spelletje’ de hele nacht zal duren en dat het aan haar is om die zelfmoorden te voorkomen…

Chiiko zal samen met een klasgenote telkens weer de longen uit haar lijf rennen na elk telefoontje om het slachtoffer van een gewisse dood te redden. Die klasgenote is Bando, het slimste meisje van de klas die bovendien nog eens goed is in sport en best wel een aantrekkelijk voorkomen heeft. Toch blijkt al snel dat het meisje het leven maar saai vindt. Dit ‘spelletje’ zal haar eindelijk de rush geven die ze miste in haar leven.

Chiiko geniet van het leven en gaat met een positieve instelling elke uitdaging tegemoet. Ze zal dan ook verbaasd zijn over de onverschilligheid waarmee Bando omgaat met de zelfmoorden waarmee ze geconfronteerd worden. Ook begrijpt ze niet waarom al die mensen zomaar zelfmoord plegen. Is hun leven dan zo leeg?

In Line volgen we natuurlijk het mysterie van de man achter de telefoontjes. Wie is hij en hoe weet hij waar en wanneer bepaalde mensen zelfmoord gaan plegen. Maar meer nog volgen we het inzicht dat Chiiko verkrijgt in de gedachtegang van de mensen rondom haar. Mensen die ze oppervlakkig wel kent maar waarvan ze niet wist met welke beslommeringen ze strubbelden.

Line is een one-shot dat herkenbaar is voor de stijl van Kotegawa. Spijtig genoeg mist het wat diepgang en blijven de personages wat oppervlakkig. Je kan natuurlijk in een one-shot niet de diepgang verwachten van een langdurige reeks, maar hier viel het toch op. Gelukkig blijft er de rush, en het verhaal dat leest als een trein waardoor het boekje allerminst zal gaan vervelen.

Line is een geslaagd doch eerder doorsnee one-shot dat de lezer misschien toch wat op z’n honger laat aan het eind.