Letter Bee

Mangaka: Hiroyuki Asada
Volumes Japans: 6

Hiroyuki Asada kennen we vooral van de basketbalmanga I’ll. Deze reeks was een zodanige commerciële flop in Frankrijk dat ze vele jaren terug bij Glénat werd stopgezet na enkele volumes. Bij uitgeverij Tonkam liepen er enkele fans rond van de manga en de manga kreeg een tweede kans om het publiek te overtuigen. Ook bij Tonkam was het succes povertjes. Alle veertien delen van de manga werden nu echter wel uitgegeven.

Asada leek zijn kans om het Franse publiek van zijn kunnen te overtuigen gemist te hebben, want I’ll was zijn belangrijkste werk. Nu geeft Kana de mangaka echter een nieuwe kans. Zijn meest recente manga “Letter Bee” wordt door Kana zelfs aangekondigd als de nieuwste shonen sensatie. Wordt Letter Bee de opvolger van Naruto in de bestsellerlijsten? Of zadelt Asada ook Kana op met een flop van jewelste?

Het verhaal speelt zich af in een duistere wereld. Enkel de hoofdstad waar de elite woont wordt belicht en verwarmd door een straaltje zon. De rest van de wereld is koud en donker. Moeilijk bereikbare en veraf gelegen gebieden maken van de Letter Bees belangrijke mensen. Zij bezorgen de post en zijn dus de plaatselijke postbodes.

Gauche is een letter bee maar trekt grote ogen als hij het pakje ziet dat hij nu moet versturen. Het is namelijk een jongetje, Lag Seeing. Lag is het hoofdpersonage van deze manga en Gauche komt erachter dat zijn moeder ontvoerd werd door mensen uit de hoofdstad. Waarom is vooralsnog niet duidelijk, maar Gauche heeft de opdracht zijn pakje – Lag Seeing met andere woorden – af te leveren bij een nieuwe voogd.

Daar zal Lag opgroeien en beseffen dat hij niets liever zou worden dan letter bee, zoals Gauche die hem zo goed behandeld en opgevangen heeft. Maar een letter bee word je niet zomaar. Het is een gevaarlijke job en je moet slagen in een moeilijk examen vooraleer je je letter bee mag noemen.

Letter bees kunnen echter gemakkelijker rondreizen en misschien krijgt Lag zo de kans zijn moeder terug te vinden…?

Letter Bee is een shonen in een uniek universum. Hier geen ninja’s of piraten maar… postbodes. Voor de rest gebruikt de reeks klassieke shonen elementen. Natuurlijk zal Lag net dat tikkeltje extra hebben dat hem een voorsprong geeft op andere letter bee kandidaten en zijn verleden geeft een aanzet tot een spannend en mysterieus verhaal. Ook zal hij zich omringen met vrienden die hem zullen bijstaan tijdens zijn perikelen.

De tekenstijl van Asada blijft prachtig. Niet alleen mooi geïllustreerde covers maar ook het tekenwerk binnenin de manga is van de bovenste plank. Geen wonder dat Asada goeie vriendjes is met Takeshi Obata (mangaka van Hikaru no Go en Death Note).

Mijn eerste ervaring met Asada was niet zo positief. Ik vond I’ll eigenlijk maar een niet zo geslaagde kloon van het sublieme Slam Dunk en raakte nooit erg in de sfeer van het zogezegd poëtisch karakter van de manga. Ik begon dus met een redelijk negatief a priori jegens Letter Bee. Het eerste, inleidende hoofdstuk verliep dan nog eens erg traag en de volledig vreemde wereld is niet zo toegankelijk als een ninja- of pirantenuniversum. Toch raak je na enkele hoofdstukken in de sfeer van het verhaal en ga je steeds nieuwsgieriger zijn naar het vervolg. Het avontuur zuigt je alsnog op en je ontdekt een leuke plot tegen een interessante achtergrond. De mooie tekeningen maken het nog dat tikkeltje aangenamer om de pagina’s om te slaan.

Letter Bee is een geslaagde shonen reeks. Zeker wie eens een andere achtergrond wil bij zijn shonen lectuur zal hier van smullen. Of de manga ook commercieel zal aanslaan blijft een vraagteken. Volgens mij wil het traditionele shonen publiek net dat tikkeltje meer herkenbaarheid… Voor wie z’n shonen graag eens wat origineler uit de hoek ziet komen is Letter Bee echter zeker een aanrader.