Last Quarter

Mangaka: Ai Yazawa
Volumes Japans: 3

Ai Yazawa kennen we natuurlijk allemaal als de getalenteerde mangaka van het populaire ‘Nana’. Vermits de reeks voor Delcourt/Akata één van hun best verkopende series was, grijpt de uitgeverij maar graag terug naar ouder werk van Yazawa om de fans te plezieren (en hun eigen kassa te laten rinkelen). Zo mochten we reeds Gokinjo lezen (waarvan het ‘vervolg’ Paradise Kiss verscheen bij Kana) en het in een deluxe uitgave gepubliceerde ‘Je ne suis pas un ange’. Nu is het dus de beurt aan dit driedelige ‘Last Quarter’ dat van 1998 dateert – en dus recenter is dan Gokinjo.

Het verhaal begint met wat men kan omschrijven als een proloog. Mizuki heeft problemen met haar familiale situatie. Wanneer ze de mysterieuze Adam ontmoet loopt ze weg van huis om bij hem in te trekken. Adam is echter gehuld in een waas van mysterie. Waarom speelt de knappe gitarist telkens die melancholische song? Om welke reden is hij als Engelsman in Japan beland? Is het Adam zelf die met zijn muziek op radio en televisie te horen is? Waarom leeft hij alleen in dat grote huis? En vooral… waarom is hij halsoverkop op Mizuki verliefd geworden?

Aan deze proloog wordt een einde gemaakt door een ongeval waarin Mizuki betrokken is. Wat er zich daarna allemaal afspeelt zal slechts duidelijk worden na verloop van tijd…

Het verhaal herneemt met een dromerige scène tussen Mizuki die de verteller was in de proloog, en het jonge meisje, Hotaru, via wie we vanaf nu het verhaal zullen volgen. Zij ontmoeten elkaar in een hemels wit gebied waar Mizuki het poesje van Hotaru helpt te ontsnappen.

Na deze tussenscène volgen we een videoclip op MTV. Het liedje van Adam wordt gespeeld en het is Hotaru die in een ziekenhuisbed ligt die ernaar kijkt. Het meisje wordt ontslagen uit het ziekenhuis en dat is de echte start van het verhaal.

Hotaru zal op zoek gaan naar haar poes Loulou en zal op die zoektocht terechtkomen in een verlaten landhuis waar ze het meisje uit haar droom weer ontmoet. Mizuki is echter haar geheugen kwijt en kan zich enkel nog haar liefde voor Adam herinneren. Wanneer Hotaru haar vrienden uitnodigt om mee te zoeken naar Adam wordt al snel duidelijk dat buiten Hotaru niemand Mizuki kan zien.

Noch Hotaru, noch Mizuki zelf die lijdt aan geheugenverlies, hebben echter het minste idee waar ze Adam moeten zoeken. Samen met haar vrienden zal Hotaru op zoek gaan naar de verloren liefde van Mizuki…

Last Quarter is een dromerige, sfeervolle manga met veel mystiek, maar ondanks deze teneur is er weinig plaats voor humor. Hier geen zotte toestanden zoals bij Gokinjo of Paradise Kiss.

Het verhaal is echter enorm sterk. Yazawa beheerst hier niet alleen al haar tekenstijl maar ook het spelen met het element tijd komt hier enorm sterk naar voor in deze trilogie. Last Quarter leest als een trein en is een must have voor elke Yazawa fan. Ken je de mangaka nog niet dan is dit ook een ideale instapmanga. Slechts drie volumes, een reeds beheerste tekenstijl, en een prachtig verhaal.