Larme Ultime

Mangaka: Shin Takahashi
Volumes Frans: 7

Larme Ultime van Shin Takahashi is een liefdesepos bestaande uit zeven volumes dat wordt uitgegeven bij Akata/Delcourt. De originele titel wordt letterlijk vertaald als L’arme Ultime maar de vertaler koos hier voor de woordspeling Larme Ultime wat ik persoonlijk wel een erg sterke en vooral passende titel vindt. Het verhaal straalt immers nogal wat melancholie uit.

Iets meer over het verhaal nu. Shuji en Chise zijn twee adolescenten die zopas besloten hebben met elkaar uit te gaan. Ze hebben hier echter geen ervaring mee en ze doen dus beroep op tijdschriften en hun vrienden om hen bij te staan in wat een koppeltje nu juist allemaal doet.

Chise, nochtans een erg verlegen en ietwat introvert meisje vraagt aan Shuji om een gemeenschappelijk dagboek bij te houden en er samen in te schrijven. Shuji is daar niet happig om maar geeft toch toe aan Chise. Het dagboek zal de gevoelens van Chise niet alleen aan Shuji duidelijk maken maar ook aan de lezer.

Het verhaal neemt een dramatische wending als onze vrienden op stap gaan in een naburige stad. Ze zijn er getuige van een grootscheepse militaire luchtaanval die de stad in puin achterlaat. Vele mensen sterven, anderen zijn gewond of vermist. Shuji komt er echter een verschrikkelijk geheim te weten. Chise wordt immers door het leger gebruikt als geheim wapen. Haar lichaam werd omgevormd tot een vliegend militair interventievoertuig dat Japan moet redden van zijn belagers. Hun prille liefde zal al onmiddellijk op proef worden gesteld…

Als lezer wordt je telkens weer ondergedompeld in het naïve en emotionele karakter van deze manga. Chise, zo fragiel, zo verlegen, zo introvert ook, die zich helemaal geeft in het dagboek dat ze bijhoudt met haar geliefde Shuji. Shuji die op zijn beurt dan weer een ongelikte beer is, die toch in de loop van het verhaal dat fragiele karakter van Chise leert te appreciëren, er zelf leert van te houden. Het moge duidelijk zijn dat dit een gevoelsmanga is die enkel de liefde van twee mensen bespreekt. De ondertitel liegt er niet om: “Le dernier chant d’amour sur cette planète”. Soms gaat het zelf helemaal de onrealistische toer op. Als Shuji met zijn vrienden getuige is van het bombardement dat aan tienduizenden mensen het leven kost, gaat het verhaal hier nauwelijks op in. Geen van de personages lijkt aangedaan door deze verschrikkelijke gebeurtenissen. Takahashi focust enkel op de aanwezigheid van Shuji die er leert dat Chise het ultieme wapen van het Japanse leger is.

En toch word je helemaal gegrepen door de gevoelens die deze manga uitstraalt. Ook de wel erg schetsachtige tekeningen helpen je om mee weg te dromen in die wazige sfeer. Het lijkt echt wel een droom. Het probleem is echter dat niet iedereen dit zo zal aanvoelen. Sommigen zullen zich ergeren aan de speciale tekenstijl, anderen zullen het dromerige en onrealistische karakter van de manga niet weten te smaken. Velen zullen zich echter wél volledig kunnen onderdompelen in de schitterende sfeer die Larme Ultime weet te creëeren. Zeker proberen dus!