Kingdom

Mangaka: Yasuhisa Hara
Uitgever: Meian
Volumes Frans: 14
Volumes Japans: 53

Kingdom is een manga van Yasuhisa Hara die zowel letterlijk als figuurlijk epische proporties aanneemt. De manga startte in 2006 in Young Jump en telt ondertussen al meer dan 50 volumes, maar van sleet op de formule is nog lang geen sprake. Nu uitgeverij Meian Kingdom ook naar het Frans brengt kunnen we eindelijk oordelen wat deze historische actiemanga waard is.

Kingdom speelt zich af in het China van zo’n 200 jaar voor Christus. We volgen het weeskind Shin dat samen met zijn beste vriend ervan droomt om ooit een grote generaal te worden in het leger van Qin. Maar hoe kan een weeskind uit het plebs het ooit schoppen tot generaal? De weg is lang, en niet zonder gevaren, maar toevallige ontmoetingen zullen Shin toch op het juiste pad brengen…

China is op dat moment onderverdeeld in enkele staten die non-stop oorlog voeren met elkaar. Shin zal in contact komen met zijn leeftijdsgenoot Ei Sei die een al even grote droom koestert als Shin. Ei Sei is immers de troonopvolger en hij wil de deelstaten verenigen tot een eengemaakt China. Alleen heeft hij een klein probleempje en dat is dat hij uit het paleis is weggejaagd met een stel moordenaars op zijn hielen. Hoe zullen deze kinderen hun grote dromen proberen waar te maken? Dat is het verhaal dat we volgen in Kingdom.

Kingdom is een historische manga en is dus gebaseerd op waargebeurde feiten uit de Chinese geschiedenis. Alleen wordt er hier en daar natuurlijk een (serieus) loopje genomen met de geschiedenis om het verhaal wat boeiender te maken. Toch is het zeker leerrijk om iets te leren over China waarvan de geschiedenis slechts voor weinigen onder ons bekend zal zijn.

Maar Kingdom is natuurlijk voornamelijk actie. Veel actie. Héél veel actie. Met het nodige geweld en liters bloedvergiet. Maar omdat de actie vaak ondersteund wordt door strategie en we naast de veldslagen ook nog de intriges aan het hof volgen, is Kingdom een uitermate boeiende lectuur.

Kingdom leest echt weg als een fantasyroman. Dankzij het hoge aantal volumes kunnen zowel het scenario als de personages erg sterk uitgewerkt worden. De personages boeien en barsten uit hun harnas van het charisma en ook het verhaal heeft meer weg van een aflevering van Vikings dan van een saai geschiedenisboek.

Eigenlijk valt er slechts één minpunt te ontdekken aan het sublieme Kingdom en dat is dat je een volledig nieuwe Billy-kast in Ikea zal moeten gaan halen om deze reeks van meer dan 50 volumes in je collectie te kunnen opnemen.